Met een massale publiekscampagne gedurende drie jaar wil het kabinet bevorderen dat binnen twee jaar 100.000 mensen meer op de fiets naar hun werk gaan. Uitingen van de campagne zijn te zien op alle landelijke TV-zenders, op de radio, online en buiten. Denk daarbij aan de achterkant van bussen, reclamezuilen en op bushokjes, zowel digitaal als met een grote poster. De rijksoverheid monitort elk jaar op meerdere momenten of het beoogde effect met de campagne wordt bereikt.
Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat: “Gezonder leven en meer bewegen staat bij het begin van elk nieuw jaar bij veel mensen bovenaan de lijst met goede voornemens. Met deze campagne helpen we een handje mee. En het is vaak heerlijk om voor kleine stukjes de fiets te pakken. Even wat beweging, een frisse neus en een leeg hoofd. Waar meer wordt gefietst, klaart de lucht vaak letterlijk en figuurlijk op”.
Nederland heeft meer fietsen dan inwoners
Nederland is al een echt fietsland. Een kwart van alle verplaatsingen in ons land gaat met de fiets, dat is nergens in de wereld zo hoog. Ons land heeft bovendien meer fietsen dan inwoners. Toch is er ook nog veel te winnen. De helft van alle autoritten is korter dan 7,5 kilometer, en een derde korter dan 5 kilometer. Uit gedragsonderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat blijkt dat bijna 7 op de 10 intensieve autogebruikers vaker voor korte ritten de fiets zouden willen pakken. Gerichte communicatie waarbij drijfveren van mensen, zoals gezondheid, milieu en geld naar voren komen, kan daarbij helpen. Dat is ook precies het doel van de campagne; bewustzijn vergroten en mensen op een positieve manier stimuleren voor korte ritjes vaker de fiets te nemen. Vivianne Heijnen: “Dat is lekker voor je lijf, voor je portemonnee en voor de natuur.”
Vaker op de fiets
Het kabinet wil graag dat meer mensen die dat kunnen de fiets nemen, bijvoorbeeld naar het werk. Een van de concrete doelen is dat er in 2027 20% meer gefietst wordt dan in 2017, een ander doel is dat er begin 2025 100.000 meer mensen naar het werk fietsen dan begin 2022. Om dat mogelijk te maken investeert het kabinet samen met provincies in gemeenten in betere fietsvoorzieningen. In oktober vorig jaar maakte staatssecretaris Heijnen daarom bekend bijna 800 miljoen euro in de fiets te investeren. Denk aan betere stallingen bij stations, meer doorfietsroutes en nieuwe fietsverbindingen om woonwijken beter bereikbaar te maken. Daarnaast werkt het kabinet met provincies en gemeenten aan meer veiligheid voor fietsers in het verkeer. Er komt een meerjarenplan fietsveiligheid en rijk, provincies en gemeenten doen in heel het land investeringen om drukke plekken of plaatsen waar veel ongevallen plaatsvinden veiliger te maken. Ook zijn er inmiddels in ruim 200 gemeenten programma’s om ouderen die tot op hoge leeftijd willen en kunnen fietsen te helpen dat zo veilig mogelijk te doen.
Fietsers zijn gezonder
Van mensen die voornamelijk fietsen naar hun werk, haalt 80% de aanbevolen beweegrichtlijn voor een goede gezondheid. Ter vergelijking: van de mensen die een reispatroon hebben waarbij bijna alleen met de auto wordt gebruikt, haalt slechts 7% de beweegnorm. Dit kan een extra stimulans zijn voor werknemers om op de fiets naar het werk te blijven gaan. (Bron: ‘De relatie tussen gezondheid en het gebruik van actieve vervoerwijzen’, Kennisinstituut voor mobiliteit, 2019).
Goed voor je portemonnee
De prijzen voor autorijden en het OV stijgen. De fiets pakken is helemaal gratis. Je bent geen geld kwijt aan brandstof of dure onderhoudskosten. Een mooie reden om voor alle korte ritjes de fiets te pakken. En je kunt je werkgever vragen of je gebruik kunt maken van de belastingvrije reiskostenvergoeding van 21 cent.
Goed voor de natuur
Fietsen is één van de meest milieuvriendelijke manieren van transport. Het stoot geen uitlaatgassen uit en verbruikt geen brandstof, waardoor het een goede keuze is voor mensen die hun steentje bij willen dragen aan een beter klimaat. Jaarlijks worden er 3,6 miljard autoritten korter dan 7,5 km gemaakt. Wanneer al deze korte autoritten met de fiets zouden worden afgelegd bespaart dit 1,8 Mton CO2, 1,8 kton NOX en 0,05 kton fijnstof per jaar.