Van de automobilisten wil 70% per fiets of openbaar vervoer naar het werk óf thuis werken
Redacteur: Jan H.F. van der Heyden; jan@dommelmeander.nl; foto SmartwayZ.NL

Van alle mensen die in Zuid-Nederland met hun auto naar het werk reizen, staat meer dan twee derde open om te kiezen voor het openbaar vervoer, de (elektrische) fiets of thuiswerken. 18 tot 30-jarigen en automobilisten met een woon-werkafstand onder de 7,5 kilometer zijn het meest bereid om de auto te laten staan. Dat blijkt uit onderzoek onder bijna 6.500 automobilisten in Zuid-Nederland.

22% van de ondervraagden fietst nu al een of meer dagen per week naar het werk, voor woon-werkafstanden tot 7,5 kilometer. 16% pakt soms de elektrische fiets (e-fiets), bij afstanden tot 15 kilometer. Maar liefst 42% van de ondervraagden staat ervoor open om naar het werk te (e-)fietsen. Daarmee is dit het populairste duurzame alternatief voor de automobilist.
Drijfveren hiervoor zijn de relatief lage kosten en ‘gezond bezig zijn’. Barrières zijn de snelheid en omstandigheden zoals het weer. Meer ondervraagden overwegen de (elektrische) fiets te nemen als de werkgever hen een fiets zou aanbieden, een reiskostenvergoeding voor de fiets geeft of een oplaadmogelijkheid voor de elektrische fiets op het werk faciliteert.

Ook thuiswerken populair alternatief voor de auto

Thuiswerken is nu al een duurzaam alternatief voor de Zuid-Nederlandse automobilist. 39% Van de ondervraagden werkt al één of meer dagen thuis. 11% Van de respondenten geeft aan nog niet thuis te werken, maar daar wel voor open te staan. Belangrijke drijfveren voor dit populaire alternatief zijn het besparen van (reis)tijd en meer flexibiliteit, terwijl het missen van sociaal contact een barrière is. Volgens ondervraagden zou thuiswerken nog interessanter worden als de werkgever een vaste thuiswerkvergoeding aanbiedt en sociaal contact faciliteert, mits het werk hiervoor geschikt is.
Opvallend is dat ondervraagden meer barrières dan drijfveren zien voor het gebruik van het openbaar vervoer en de elektrische deelscooter. Hierdoor zijn zij het minst bereid om de auto voor deze alternatieven in te ruilen. De bus en de trein scoren laag door het gebrek aan snelheid, flexibiliteit en een halte in de buurt of een goede verbinding. De deelscooter scoort met name laag door de hoge kosten. Probeeracties of een (goedkoper) abonnement zouden volgens ondervraagden kunnen werken om meer automobilisten in het openbaar vervoer te krijgen.

Rol werkgevers bij duurzame gedragsverandering onmisbaar

Uit de resultaten komt de belangrijke rol van werkgevers naar voren om duurzame gedragsverandering onder werknemers te realiseren. Bij ieder alternatief overwegen meer ondervraagden de overstap van de auto te maken als de werkgever dit met een of meerdere maatregelen faciliteert. De maatregelen zijn randvoorwaarden. In combinatie met een campagne of interventies gericht op de juiste drijfveren, geeft dit de meeste kans op daadwerkelijk andere reiskeuzes. Het onderzoek biedt gerichte informatie om de juiste campagnes of interventies in te zetten.

Als je regelmatig en graag goed nieuws leest, dan is nu een goed moment om ons te steunen. Goed Nieuws is gratis toegankelijk voor iedereen en wordt gefinancierd door lezers. Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, geeft voeding aan onze journalistiek en verzekert de toekomst van goednieuws.be. Steun Goed Nieuws al vanaf 1 euro – het duurt maar een minuutje. Dank je.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Jouw logo hier?

Goed Nieuws werkt op basis van vrijwilligers. Om onze kosten te dekken, zijn wij op zoek naar sponsors.

Herken je jezelf in de visie van Goed Nieuws en wil je sponsor worden? Neem dan contact met ons op.

Meer
berichten