‘Samen zorgen we ervoor dat u wordt uitgedaagd en dagelijks geluksmomenten ervaart. Zodat u iedere dag het gevoel heeft dat u ertoe doet. Daarmee werken we gezamenlijk aan een fijne tijd én proberen we de achteruitgang door dementie te vertragen.’
Met deze drie zinnen maakt de leiding van ‘De Paladijn’ duidelijk hoe zij comfort wil bieden aan haar doelgroep. Dat zijn mobiele senioren (65 jaar en ouder) met dementie. Zij wonen sinds kort in een nieuwe kleine woonzorgvoorziening in Geldrop (bij Eindhoven) van Vitalis Woonzorg Groep, de koepelorganisatie van ‘De Paladijn’.
In het Eindhovens Dagblad zegt manager Mark Boogers het nóg duidelijker: “In De Paladijn doen we het anders. Al dat vergaderen en rapporteren en schema’s maken. Als we daar nou eens mee stoppen, hebben we gezegd. Dan kunnen we onze bewoners veel meer aandacht geven.” En nog zo’n hartverwarmende uitspraak van de manager: “Ik wil iets teruggeven aan de generatie die heel lang iets aan mij gegeven heeft. Ik wil voor hen het verschil maken. Door aandacht te geven en écht iets te doen tegen eenzaamheid.”
Ook verpleegkundige Eline de Groot weet waarvoor ze het doet: ”Omdat het nodig is dat er meer aandacht komt voor de kwaliteit van het laatste deel van het leven.” Eline koos na functies waarbij ze met kinderen, verslaafden en in een ziekenhuis werkte bewust voor de ouderenzorg en meer specifiek voor De Paladijn.
Regie over het eigen leven
Vitalis De Paladijn telt 23 appartementen van 50 vierkante meter met eigen kitchenette en sanitair. Het is er volledig zelfstandig wonen. Er is een gezamenlijke ontmoetingsruimte met keuken, eetkamer, woonkamer, bibliotheek, televisiehoek én aangrenzende tuin. Hoeveel de bewoners gebruikmaken van de gezamenlijke ruimtes en bijbehorende activiteiten moeten ze zelf weten.
Heel belangrijk bij het zelfstandig wonen beschouwt Vitalis De Paladijn de betrokkenheid van het sociale netwerk van elke bewoner. Want dat sociale netwerk kan de nodige ondersteuning bieden. Bijvoorbeeld medicatie ophalen bij de apotheek, boodschappen of de was doen, het postvak leeghalen of vervoer naar (dag)activiteiten faciliteren.
Zo probeert men de Paladijnbewoners zo lang mogelijk de regie over het eigen leven te geven plus de vrijheid eigen keuzes te maken. ‘U bent gedurende de dag vrij in uw doen en laten. Zowel binnenshuis als daarbuiten. U kunt bezoek ontvangen in uw eigen appartement, een kopje koffie drinken met uw medebewoners in de gezamenlijke ruimtes, gaan wandelen over de Beekweide of lekker naar het terras in het centrum van Geldrop. U maakt daarin uw eigen keuzes. Tegelijkertijd zijn zorg en aandacht altijd nabij wanneer u dat nodig heeft’, schrijft de leiding in haar welkomstwoord.
Alles mag, niets moet
Vitalis Woonzorg Groep gelooft dat de combinatie van eigen regie, veiligheid, zorg en sociale betrokkenheid factoren zijn die ervoor zorgen dat bewoners langer zelfstandig kunnen blijven wonen. De leiding stimuleert bewoners actief om mee te doen aan dagelijkse bezigheden, zoals koken, schoonmaken, tuinieren of klussen. Alles mag, maar niets moet in ‘De Paladijn’.
Binnen ‘De Paladijn’ is de aandacht veel meer gericht op welzijn dan op zorg. Manager Mark Boogers: “Natuurlijk leveren wij de noodzakelijke, puur technische zorg. Maar eigenlijk is gemiddeld een uur per dag per inwoner wel genoeg. En dan is er nog heel veel tijd over.”
De woonzorgvoorziening heeft één in- en uitgang, waarop zicht is vanuit de gezamenlijke ruimtes en waarbij het zorgpersoneel een melding krijgt als een bewoner het pand betreedt of verlaat. Indien nodig kan gebruik worden gemaakt van zorgtechnologie om op afstand te kunnen zien waar de bewoners zich bevinden.
Even alleen naar Albert Heijn, waarom niet?
Eline de Groot “Als iemand gewend was om iedere dag even naar de Albert Heijn te lopen, waarom zou die dat hier dan niet meer kunnen? Natuurlijk gaat er eerst iemand van ons mee. Misschien wel tien keer of vaker. Want het is toch een nieuwe route. En dan lopen we een steeds korter stukje mee, net zolang tot iemand alleen kan. Eventueel met een gps-tracker in de zak.”
Van de vijftien Paladijnmedewerkers hebben er zeven een verzorgende- of verpleegkundige (MBO/HBO) achtergrond. De rest heeft een MBO- of HBO-welzijnsopleiding: toegepaste psychologie, sociaalpedagogisch, sociaal werk.