Nederlands bedrijf wil vervuilende mode-industrie veranderen en geeft zelf het goede voorbeeld
Redacteur: Jan H.F. van der Heyden; jan@dommelmeander.nl; foto Mud Jeans

MUD Jeans is een circulair modebedrijf dat spijkerbroeken, een van de meest vervuilende producten binnen de mode-industrie, duurzaam ontwikkelt en hergebruikt om de impact op het milieu zo klein mogelijk te maken. Iedere MUD Jeans wordt voor 20% tot 40% procent geproduceerd uit hergebruikte denim en maakt aanvullend gebruik van biologisch katoen. Na gebruik worden de spijkerbroeken opnieuw gerecycled. MUD Jeans stelt zich ten doel uiteindelijk jeans te kunnen maken van 100% oude spijkerbroeken, waardoor er geen nieuw katoen meer nodig is. Het bedrijf heeft daarnaast Lease a Jeans gelanceerd: via dit model kunnen klanten een spijkerbroek op maandelijkse basis huren. De impact op mens en milieu wordt tevens klein gehouden door een korte productieketen en door te letten op goede arbeidsomstandigheden in de fabrieken.

‘MUD Jeans is het eerste jeansmerk ter wereld dat de milieu-impact van zijn gehele productportfolio laat berekenen aan de hand van een levenscyclusanalyse (LCA). Met deze transparantie nemen zij het voortouw in de sector. Ze zetten in op het continue verbeteren van duurzaamheidsprestaties en gaan greenwashing tegen.’

Als een vakkundige jury bovenstaande woorden uitspreekt en een bedrijf daarmee de prestigieuze Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap toekent, dan is er met die onderneming wel iets bijzonders aan de hand. Dat blijkt ook wel uit het feit dat de plaquette werd uitgereikt door koningin Maxima. Die enkele weken later nog eens persoonlijk op bezoek ging in Laren. Ja, in Laren, want daar is het buitengewone bedrijf MUD Jeans gevestigd.

Vervuilende mode-industrie veranderen

Het is de missie van MUD Jeans om de vervuilende mode-industrie te veranderen door te beginnen met hét meest populaire kledingstuk: de spijkerbroek. Elke MUD-Jeans wordt namelijk na gebruik gerecycled en zo wordt voorkomen dat deze duurzame grondstof op de afvalhoop belandt.

De industriestandaard voor het produceren van een spijkerbroek is 7.000 liter. Voor de productie van één paar MUD Jeans gebruikt het Laarder bedrijf 393 liter water. Een MUD Jeans bespaart dus 6.607 liter water. Dit wordt mogelijk gemaakt door de waterrecyclingfabrieken en de innovatieve wastechnieken van de fabrieken van ‘Yousstex International’ in Tunesië, waar de stof van MUD jeans wordt gesneden, genaaid, gewassen en gebrandmerkt.

Bij het produceren van één paar MUD Jeans wordt 5,9 kg CO2 uitgestoten. Dit is 75% minder dan de industriestandaard. Deze CO2 besparing komt door het gebruik van energiezuinige productietechnieken, transport over land en water én het gebruik van gerecycled katoen. Maar, de inspanningen van MUD Jeans gaan verder: sinds 2016 compenseert het bedrijf zijn uitstoot en is het daarmee CO2-neutraal.

Met het terugnamesysteem zamelt de onderneming jeans in die voor meer dan 96% uit katoen bestaan. In samenwerking met denimexperts worden nieuwe spijkerstoffen gemaakt van 40% post-consumer gerecycled katoen.

Explosieve productie verwoest onze planeet

En dit begon allemaal tien jaar geleden, in 2012.Toen richtte Bert van Son MUD Jeans op. Met 30 jaar ervaring in de mode-industrie heeft hij het allemaal meegemaakt. Hij was getuige van het feit dat het leven van fabrieksarbeiders buitengewoon veeleisend is en dat de eindeloze vraag naar materiaal als gevolg van de explosieve productie onze planeet verwoest. Hij wilde de dingen anders doen.

Waarom jeans?
“Nou, jeans zijn één van de meest vervuilende items binnen de mode-industrie. Om de katoenplanten op de plantages water te geven en het garen te verven, wordt naast stinkende chemicaliën ongeveer 7.000 liter water gebruikt. En dat allemaal voor de productie van één jeans. Met meer dan 2 miljard jeans die jaarlijks worden verkocht, kan de impact van het recyclen van jeans en het gebruik van biologisch katoen enorm zijn.”

Bert van Son gelooft dat plezier hebben zonder de aarde en haar bronnen te vernietigen mogelijk is. Samen met zijn team transformeerde hij MUD Jeans tot hét pionierende circulaire modebedrijf, introduceerde hij in 2013 het baanbrekende Lease a Jeans-Model en bracht hij consequent de principes van de circulaire economie in de praktijk.

Iedereen circulair

“Iedereen circulair? Dat zou mooi zijn, toch? Maar hier schuilt een kleine uitdaging. Om de circulaire economie aantrekkelijk te maken in de mode, zou gerecycled katoen goedkoper moeten zijn dan nieuw geproduceerd katoen. Dit is helaas niet het geval, of althans, nóg niet. Maar, wij gaan de uitdaging aan. Wij nemen het voortouw en zullen de wereld laten zien dat wij een volledig circulair denim merk kunnen creëren.

We streven ernaar om producten te maken die goed zijn voor de planeet en voor iedereen die met onze producten in aanraking komt. Daarom houden we onze productieketen kort en bouwen we langdurige relaties op met onze leveranciers. Al onze belangrijkste partners in de productieketen hebben onze gedragscode ondertekend. Zo creëren we direct een veiligere en gezondere werkomgeving voor onze collega’s in én buiten de fabrieken. We hebben drie referenties opgesteld die ons helpen de situatie in de fabrieken waarmee we werken te beoordelen: eerlijke lonen, een gezonde werkomgeving en gelijkheid.

Eerlijke lonen

“We willen eerlijke en gelijke lonen bieden, zodat we het levensonderhoud van iedereen die in onze productieketen werkt, kunnen verrijken. Daarom streven we ernaar om elke werknemer in onze productieketen meer dan het minimumloon te betalen.

Werkomgeving

“Iedereen die fulltime werkt, weet hoeveel invloed onze omgeving heeft op onze mentale en fysieke gezondheid. Door bewuste product- en productiekeuzes te maken, willen we onze fabriekscollega’s in hun kracht zetten door middel van een veilige en gezonde werkomgeving waar hun capaciteiten succesvol tot uiting komen.”

Gelijkheid

“We zorgen voor solidariteit, inclusiviteit en democratie, ongeacht ras, geslacht, leeftijd, vorm of bekwaamheid. De kledingindustrie wordt gedomineerd door vrouwelijke arbeiders. 80% van deze industrie bestaat uit vrouwen tussen de 18 en 35 jaar. MUD Jeans gelooft dat de mode-industrie een groot potentieel kan hebben als emancipatorische kracht voor vrouwen van over de hele wereld. Daarom staat gelijkheid hoog op onze agenda. 90% van de werknemers bij Yousstex International – zijn vrouwen. Voor deze vrouwen is persoonlijke ontwikkeling nauw verbonden met de arbeidsomstandigheden en we willen hen kracht bijzetten door middel van een gelijkwaardige werkomgeving.”

De concrete resultaten van MUD Jeans in 2021

311 miljoen liter water bespaard;
824.000 kilo CO2- uitstoot vermeden;
61.667 spijkerbroeken bespaard van de vuilnisbelt.



Als je regelmatig en graag goed nieuws leest, dan is nu een goed moment om ons te steunen. Goed Nieuws is gratis toegankelijk voor iedereen en wordt gefinancierd door lezers. Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, geeft voeding aan onze journalistiek en verzekert de toekomst van goednieuws.be. Steun Goed Nieuws al vanaf 1 euro – het duurt maar een minuutje. Dank je.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Jouw logo hier?

Goed Nieuws werkt op basis van vrijwilligers. Om onze kosten te dekken, zijn wij op zoek naar sponsors.

Herken je jezelf in de visie van Goed Nieuws en wil je sponsor worden? Neem dan contact met ons op.

Meer
berichten