In de Noord-Brabantse hoofdstad ’s-Hertogenbosch (ofwel kortheidshalve Den Bosch) liggen op verschillende plaatsen vijftig sensoren in het wegdek. De gemeente wil weten hoe data uit deze sensoren ingezet kan worden voor verbetering van de doorstroming van het verkeer, bereikbaarheid en verkeersveiligheid.
Data levert namelijk een schat aan informatie op die overheden kunnen gebruiken voor mobiliteitsbeleid en verkeersanalyses. Bijvoorbeeld om een onderhoudsplan voor wegen en fietspaden te maken, onderzoek te doen naar de herkomst van bezoekers, het beheersen van drukte bij evenementen en nog veel meer. Deze sensoren leveren informatie over verkeersstromen en andere factoren die van invloed zijn op het verkeer zoals temperatuur en neerslag. Dit zijn uiterst waardevolle gegevens voor verschillende
Accuraat en efficiënt
Gedurende de pilot leverden de wegdeksensoren elk moment van de dag (real time) data over verkeersstromen, wegdekcondities en -temperaturen in de stad. De metingen van deze sensoren zijn net zo accuraat gebleken als die van duurdere meetsystemen, zoals detectielussen in de weg. Daarnaast kunnen de sensoren sinds kort ook de gemiddelde snelheid op een weg te bepalen.
Via een online dashboard krijgen verkeerskundigen van de stad vrijwel direct actuele data over het aantal passerende voertuigen. De sensors werken draadloos en zijn niet afhankelijk van de aanwezigheid van een stroom- of datakabel. Hierdoor zijn de installatie- en onderhoudskosten voor de stad minimaal.
Flexibel en betaalbaar
Joost Verdiesen, verkeersplanoloog bij de gemeente ’s-Hertogenbosch, is blij met de pilotresultaten. “De sensoren zorgen ervoor dat we op een flexibele en betaalbare manier nog meer kunnen meten en te weten komen over hoe het verkeer zich ontwikkelt en wat de conditie van het wegdek is. Zo gebruiken we de data onder andere voor verkeersanalyses, beleidsontwikkeling, het monitoren en bestrijden van gladheid en hittestress. Samen met leveranciers van slimme verkeerstechnologie en kennisinstellingen zetten we deze data-ontwikkeling graag voort.”