Vooral ontwikkelingslanden helpen met de fiets als vervoermiddel, Nederland neemt initiatief

In veel (ontwikkelings)landen ontbreekt kennis en expertise om veilige en comfortabele fietsinfrastructuur aan te leggen. Terwijl dat wel goed is voor het klimaat en de leefbaarheid. Daarom heeft het Nederlandse kabinet het initiatief genomen om de komende jaren tienduizend fietsexperts op te leiden en in te zetten in landen overal ter wereld. Daarvoor is staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat een samenwerking aangegaan met diverse maatschappelijke instellingen en overheden. Op de klimaattop in Egypte heeft ze dit bekend gemaakt. De eerste opleiding voor fietsexperts start naar verwachting volgend jaar.

De Dutch Cycling Embassy, een Nederlandse organisatie om fietsgebruik wereldwijd te promoten en de Transport Decarbonisation Alliance, een publiek-privaat samenwerkingsverband om transport te verduurzamen, gaan de opleidingen in ontwikkelingslanden samen vormgeven. Ze trekken daarin op met UNEP, de milieutak van de Verenigde Naties die veel ervaring heeft met vergelijkbare projecten in Afrika. Concreet gaat het bijvoorbeeld om verkeerskundigen en planologen, die leren hoe fietsstimulering werkt, en hoe infrastructuur kan bijdragen aan een veilige en goede plek voor fietsers in steden. Want fietsen heeft veel voordelen. Voor het klimaat, de ruimte in de stad, de gezondheid en de schone lucht. Bovendien is fietsen en fietsinfrastructuur relatief goedkoop. De opstartkosten van 150.000 euro voor het opleidingsprogramma betaalt de Nederlandse regering. Het uiteindelijke doel is in 10 regio’s wereldwijd 40 lichtingen met 25 deelnemers op te leiden, zodat de 10.000 bereikt wordt. In 2033 moet het klaar zijn.

De staatssecretaris: “In Nederland hebben we geluk. We kennen al jarenlang de voordelen van fietsen en we hebben kennis en geld om te investeren in goede fietspaden en fietsenstallingen. Ik gun andere landen én ons klimaat dat ook. Daarom maken we vandaag deze afspraken. Ik roep hier op de klimaattop overheden, banken en ontwikkelingsorganisaties op om mee te investeren in de fiets”.
 
“Onderwijs en trainingen zijn cruciaal.”

Een van de steden die al veel in fietskennis heeft geïnvesteerd is Qelimane in Mozambique. Burgemeester Manuel de Araujo: “Quelimane is alleen de fietsstad geworden die het vandaag de dag is dankzij de opgebouwde kennis over gedragsverandering en het aanleggen van wegen voor fietsen en lopen. Onderwijs en trainingen zijn cruciaal om veilige, hoogwaardige infrastructuur aan te leggen voor actieve mobiliteit. Daarom hoop ik oprecht dat meer landen en financiële instellingen dit initiatief zullen ondersteunen.
Ook de Wereldbank ziet het belang van investeren in fietsinfrastructuur. Transportdirecteur Nicolas Peltier-Thiberge: “De Wereldbank is toegewijd aan het verduurzamen van transport en investeren in fietsers en voetgangers is een cruciaal element van deze transitie.”

Vervoersbehoefte in ontwikkelingslanden stijgt snel

Het is de eerste keer dat de fiets als vervoermiddel zo’n grote rol op een klimaattop heeft. De nieuwe afspraken zijn tijdens de klimaattop ondertekend op een door Nederland georganiseerd fietsevent.  Die bijeenkomst gaat over het beschikbaar maken van internationale financiering voor fietsinfrastructuur door ontwikkelingsbanken en in klimaatfinanciering. In het bijzonder voor ontwikkelingslanden waar dat geld niet altijd beschikbaar is. De vervoersbehoefte in veel ontwikkelingslanden stijgt snel en het heeft veel voordelen om daarbij direct naar de fiets te kijken. Aan het Nederlandse evenement doen onder andere de Wereldbank, het World Resources Institute, de European Cyclists’ Federation, UNEP en tal van steden, waaronder Utrecht, mee.
Ook in Nederland blijft er ondertussen veel aandacht voor het belang van de fiets. Staatssecretaris Vivianne Heijnen heeft onlangs nog 780 miljoen euro beschikbaar gesteld voor investeringen in doorfietsroutes, fietsenstallingen, fietstunnels en -bruggen.

Redacteur: Jan H.F. van der Heyden; jan@dommelmeander.nl; foto un-perfekt via Pixabay

Als je regelmatig en graag goed nieuws leest, dan is nu een goed moment om ons te steunen. Goed Nieuws is gratis toegankelijk voor iedereen en wordt gefinancierd door lezers. Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, geeft voeding aan onze journalistiek en verzekert de toekomst van goednieuws.be. Steun Goed Nieuws al vanaf 1 euro – het duurt maar een minuutje. Dank je.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Jouw logo hier?

Goed Nieuws werkt op basis van vrijwilligers. Om onze kosten te dekken, zijn wij op zoek naar sponsors.

Herken je jezelf in de visie van Goed Nieuws en wil je sponsor worden? Neem dan contact met ons op.

Meer
berichten