Goedkoper, sterker, verder: elektrische vrachtwagens benen diesel snel bij
bron: IPS - Afbeelding van Alexa via Pixabay

Elektrische vrachtwagens worden in de komende jaren snel goedkoper dan dieselvarianten, terwijl ze even ver rijden en evenveel vervoeren. Dat blijkt uit een studie door het Nederlandse onderzoekscentrum TNO.

Het lijkt er steeds meer op dat de EU vanaf 2035 alleen nog de verkoop van uitstootvrije personenwagens zal toestaan. Maar de vraag stelt zich dan meteen: is een gelijkaardige ambitie voor vrachtwagens ook mogelijk?

In opdracht van milieukoepel Transport & Environment (T&E) nam TNO die vraag onder de loep. Uit de studie blijkt dat ook elektrische vrachtwagens hun dieselvarianten snel bijbenen.

Volgens het onderzoek zal 99,8 procent van de nieuwe elektrische vrachtauto’s tegen 2035 goedkoper zijn in bezit en gebruik, terwijl ze hetzelfde gewicht aan goederen vervoeren over dezelfde afstand en reistijd. In de meeste gevallen zal dat ook heel wat vroeger dan 2035 gebeuren.

800 kilometer

Bijna alle vrachtauto’s in Europa leggen minder dan 800 km per dag af, blijkt uit de analyse. Dat ligt binnen het bereik van de nieuwste elektrische accutrucks, als ze worden opgeladen tijdens de wettelijk vereiste chauffeurspauzes. Zelfs de grootste elektrische langeafstandsvrachtwagens zullen al in 2030 hetzelfde gewicht aan goederen kunnen vervoeren als diesel.

En de kleine kloof naar 100 procent kan makkelijk worden overbrugd door een handvol vrachtwagens die een extra stop maken. Zelfs met die extra stop zouden ze nog steeds goedkoper zijn om te kopen en te gebruiken, stelt de studie.

Verbod

“Goedkoper, sterker, verder: EU-wetgevers kunnen dus een deadline voor 2035 vaststellen voor uitstootvrije verkoop, in vertrouwen dat elektrische vrachtwagens keer op keer beter zullen zijn dan dieseltrucks”, concludeert Fedor Unterlohner van T&E. “Dat zal de kosten voor vervoerders verlagen en het vrachtvervoer schoner maken, terwijl de Europese vrachtwagenfabrikanten hun wereldwijde leiderschap kunnen behouden.”

Om de doelstelling van 100 procent emissievrije trucks te halen in 2035 is wel ook een Europese CO2-reductie voor vrachtwagenfabrikanten van 65 procent in 2030 nodig, benadrukt T&E. De strengere EU-normen zouden de fabrikanten dwingen om hun vrijwillige toezeggingen rond elektrificatie na te komen.

Nu al winnen de meeste uitstootvrije vrachtwagens in het stadsleveringssegment het pleit wat betreft kosten en capaciteiten, zegt T&E, maar zwakke doelen voor vrachtwagenfabrikanten leiden ertoe dat ze niet aan vervoerders worden geleverd.

De Europese Commissie zal naar verwachting de komende maanden een voorstel doen om de klimaatdoelstellingen voor zware voertuigen aan te scherpen.

Als je regelmatig en graag goed nieuws leest, dan is nu een goed moment om ons te steunen. Goed Nieuws is gratis toegankelijk voor iedereen en wordt gefinancierd door lezers. Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, geeft voeding aan onze journalistiek en verzekert de toekomst van goednieuws.be. Steun Goed Nieuws al vanaf 1 euro – het duurt maar een minuutje. Dank je.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Jouw logo hier?

Goed Nieuws werkt op basis van vrijwilligers. Om onze kosten te dekken, zijn wij op zoek naar sponsors.

Herken je jezelf in de visie van Goed Nieuws en wil je sponsor worden? Neem dan contact met ons op.

Meer
berichten