Volgens Henri Poupart-Lafarge, de topman van de Franse treinenbouwer en wereldleider in slimme en duurzame mobiliteit Alstom, rijdt in 2024 in Groningen de eerste waterstoftrein. De aanbesteding hiervoor loopt al, maar de topman maakt informatie over tenders niet openbaar, zegt hij. Wél wil hij kwijt dat de aanbestedingsprocedure goed verloopt. Begin 2020 was Alstom al betrokken bij een testrit met een waterstoftrein tussen Groningen en Leeuwarden.
Dit goede nieuws bracht Poupart-Lafarge naar buiten in het Duitse Bremervörde (Nedersaksen), waar als eerste traject op de wereld een trein op 100% waterstof met passagiersdiensten is ingezet. Deze regionale trein, de Coradia iLint, stoot alleen stoom en gecondenseerd water uit en heeft een laag geluidsniveau.
Henri Poupart-Lafarge, CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur van Alstom: “Emissievrije mobiliteit is een van de belangrijkste doelstellingen voor een duurzame toekomst en Alstom heeft de duidelijke ambitie om wereldleider te worden op het gebied van alternatieve aandrijfsystemen voor het spoor. De eerste waterstoftrein ter wereld, de Coradia iLint, is een duidelijk bewijs van ons streven naar groene mobiliteit in combinatie met toptechnologie. We zijn er erg trots op deze technologie in serie in gebruik te kunnen nemen als onderdeel van een wereldpremière.“
Actieradius van 1000 kilometer
Op de lijn tussen Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude gaan 14 waterstof aangedreven regionale treinen van Alstom rijden ter geleidelijke vervanging van 15 dieseltreinen. De treinen zullen dagelijks en 24 uur per dag worden bijgetankt in het waterstoftankstation van Linde. Dankzij een actieradius van 1.000 kilometer kunnen de treinen van Alstom met meerdere gekoppelde eenheden van het model Coradia iLint de hele dag op slechts één tank waterstof op het regionale netwerk rijden.
De Coradia iLint beschikt over verschillende innovaties: schone energieomzetting, flexibele energieopslag in batterijen en intelligent beheer van aandrijfkracht en beschikbare energie. De emissievrije trein is speciaal ontwikkeld voor gebruik op niet-geëlektrificeerde lijnen en maakt schone, duurzame treinexploitatie mogelijk met behoud van hoge prestaties. Op het Duitse regionale netwerk rijdt de trein met snelheden van 80 tot 120 kilometer per uur met een maximumsnelheid van 140.
Duitse financiële steun
De iLint is ontworpen door Alstom-teams in Salzgitter (Duitsland), het expertisecentrum voor regionale treinen, en in Tarbes (Frankrijk), het expertisecentrum voor tractiesystemen van Alstom. Het project geniet de steun van de Duitse regering; de ontwikkeling van de Coradia iLint is gefinancierd door de Duitse regering in het kader van het nationale innovatieprogramma voor waterstof- en brandstofceltechnologie.
De Coradia iLint is genomineerd voor de Duitse Award voor Duurzaamheid (Deutscher Nachaltigkeitspreis) 2022. Deze Award is een erkenning voor technische en sociale oplossingen die bijzonder effectief zijn in het stimuleren van de transformatie naar duurzame producten, productie, consumptie of levensstijl in lijn met de 2030-agenda van de Verenigde Naties.
Leverancier van de TGV-hogesnelheidstrein
Alstom is wereldwijd actief, maar het zwaartepunt ligt in West-Europa, waar ongeveer de helft van de omzet wordt behaald. Er werken ongeveer 71.000 medewerkers in 70 landen. Ongeveer de helft van de omzet wordt gerealiseerd met de verkoop van rollend materieel, waaronder de TGV-hogesnelheidstrein. Daarnaast verleent het diverse treindiensten, zoals onderhoud, modernisering en technische assistentie voor het materieel, controle-, informatie- en signalisatiesystemen en materieel voor de aanleg van spoorwegen, waaronder stroomtoevoer en stationsvoorzieningen.
Alstom-topman: Nederland kan waterstofkampioen worden
Ook Nederland heeft al 40 jaar een vestiging van Alstom met 370 medewerkers op 11 verschillende locaties. De locaties bestaan uit ‘signalling’ projectkantoren in Utrecht, Duivendrecht en Amsterdam en 8 service locaties en werkplaatsen in Ridderkerk, Rotterdam en Nieuwegein. De Franse wereldleider leverde o.m. 28 metro’s in Amsterdam, 113 Citadis-trams en 88 Flexity metrostellen in Rotterdam en 72 Regio-Citadis tramtreinen in Den Haag.
Het hoofddoel van Alstom is om in 2025 het energieverbruik van zijn producten en diensten wereldwijd met 25% te hebben verlaagd t.o.v. 2014. Sinds maart 2020 heeft het bedrijf al een reductie van 20% gerealiseerd. De topman van Alstom, Henri Poupart-Lafarge, zegt grote kansen te zien voor Nederland als ‘waterstofkampioen’, omdat ons land dankzij de ligging aan de Noordzee kan bogen op veel windenergie.