Redacteur: Jan H.F. van der Heyden; jan@dommelmeander.nl; foto Radboud Universiteit

Uit onderzoek blijkt dat jongeren tijdens de coronapandemie een veel positievere houding aannamen dan werd aangenomen. Verhalen in de media over corona bleken jongeren te inspireren om anderen te helpen. En dat gaf hen ook nog vaak een geluksgevoel. Dit concluderen onderzoekers van de Radboud Universiteit Nijmegen en de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Het onderzoek werpt een nieuw licht op de effecten van de pandemie op jongeren, volgens Rebecca de Leeuw, universitair docent communicatiewetenschap aan de Radboud Universiteit. “Er is veel aandacht voor de negatieve effecten van de coronacrisis op jonge mensen, zoals de toename van middelengebruik en depressies. Dat onderzoek is heel belangrijk, maar het is ook goed om te kijken naar mogelijke positieve ontwikkelingen bij jongeren tijdens de pandemie. Deze inzichten kunnen we goed gebruiken om ons door komende crisissituaties heen te slaan.”
Samen met wetenschappers van beide universiteiten werkte Rebecca de Leeuw aan een artikel in ‘Communication Research’. Tijdens de eerste lockdown lieten de onderzoekers een groep van bijna 900 jongeren tussen de 10 en de 25 jaar twee weken lang dagelijks vragenlijsten invullen over wat ze in de media zagen en welke activiteiten ze ondernamen.

Ouders helpen in het huishouden of opa’s en oma’s met de boodschappen

Uit de resultaten bleek dat jongeren, die vaker geraakt werden door verhalen in de media, ook vaker behulpzaam gedrag vertoonden. Zij hielpen bijvoorbeeld hun ouders in het huishouden en opa’s en oma’s met de boodschappen of hun jongere broertjes of zusjes met schoolwerk als ouders daar geen tijd voor hadden. Ook probeerden ze anderen op te vrolijken door bijvoorbeeld berichtjes te sturen of koekjes te bakken. Daarnaast stonden ze klaar voor onbekenden, onder meer door vrijwilligerswerk te doen. Het helpen van anderen gaf hen die dag meestal een groter geluksgevoel.

‘Moral beauty’ op sociale media

De jongeren raakten vaak geïnspireerd door verhalen op sociale media, zoals het verhaal van een schooldirecteur die persoonlijk bij leerlingen kwam vertellen dat ze geslaagd waren. Rebecca de Leeuw: “Ze waren ook helemaal weg van captain Tom, die in coronatijd miljoenen ophaalde voor de Britse zorg. Door zulke verhalen over goede daden – of ‘moral beauty’ zoals wij het noemen – raakten de jongeren gemotiveerd om zelf ook iets aardigs te doen.”

De uitkomsten van dit onderzoek zijn interessant voor jongeren en hun ouders, denkt de onderzoekster. “Het laat zien dat media ook een positieve kant hebben. We wisten al dat volwassenen door media geïnspireerd kunnen raken om anderen te willen helpen, nu zien we dat het bij jongeren ook zo kan werken.”

Meer vertrouwen aan jongeren geven bij volgende lockdowns

Rebecca hoopt dat er in de samenleving en vanuit de politiek wat positiever naar jongeren gekeken wordt. “Jongeren zijn tijdens de pandemie vaak weggezet als asociaal. Het nieuws ging vaak over hoe ze zich misdroegen tijdens illegale feestjes, terwijl het overgrote deel dat niet deed. Mocht er een nieuwe ronde van lockdowns komen, is het goed om jongeren meer vertrouwen te geven en hen ook te betrekken bij de zorg voor anderen. We kunnen echt wat aan hen hebben. Niet alleen omdat zij minder risico lopen om ernstig ziek te worden, maar ook omdat de meeste jongeren heel graag hun steentje willen bijdragen.”


Als je regelmatig en graag goed nieuws leest, dan is nu een goed moment om ons te steunen. Goed Nieuws is gratis toegankelijk voor iedereen en wordt gefinancierd door lezers. Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, geeft voeding aan onze journalistiek en verzekert de toekomst van goednieuws.be. Steun Goed Nieuws al vanaf 1 euro - het duurt maar een minuutje. Dank je.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here