Redacteur: Jan H.F. van der Heyden: jan@dommelmeander.nl; foto Peggy und Marco Lachmann-Anke via Pixabay

Nederlanders moeten meer gaan fietsen. Want, zegt het kabinet, het gebruik van de fiets heeft maatschappelijke voordelen: het is gezond, goedkoop en schoon. Daarnaast is uit nieuw onderzoek gebleken dat de fiets goed is voor onze economie en werkgelegenheid. Daarom heeft het een nieuw fietsbeleid opgesteld met daarin enkele speerpunten. Zoals meer mensen op de fiets naar het werk, een fietsenplan voor kinderen in arme gezinnen en investeringen in goede stallingen bij stations en nieuwe woonwijken.

Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Vivianne Heijnen: “De fiets helpt ons letterlijk en figuurlijk vooruit. Dat vinden we in Nederland gelukkig heel normaal, maar het gaat niet vanzelf. Daarom wil ik komende jaren, samen met werkgevers en andere overheden, fietsen voor meer mensen aantrekkelijk maken. Voor onze bereikbaarheid, gezondheid en de schone lucht.”

Fietsen naar het werk

Heijnen wil dat de komende 2,5 jaar 100.000 extra mensen de fiets naar het werk pakken. Fietsen scheelt in de spits drukte op de weg en in het openbaar vervoer, zegt ze. “Bovendien melden fietsers zich gemiddeld genomen minder vaak ziek.” Ondanks meer thuiswerken, is de verwachting van het kabinet dat de drukte in de spits de komende jaren zal stijgen. De staatssecretaris heeft 50 miljoen euro beschikbaar voor verdere verbetering van fietsenstallingen bij de stations, zodat het aantrekkelijker is een deel van de reis van en naar het werk met de fiets te doen. Ook zoekt zij nadrukkelijk de samenwerking met werkgevers.

De bewindsvrouw wil ook bijdragen aan de bouw van een landelijk dekkend netwerk van doorfietsroutes, waar provincies en gemeenten al volop mee bezig zijn. Op deze routes kun je op langere afstanden, bijvoorbeeld tussen twee steden, snel en veilig doorfietsen, bijvoorbeeld naar het werk of school. Zij trekt hier structureel 6 miljoen euro per jaar voor uit.

Fietsen en woningbouw

Bij de bouw van nieuwe woonwijken wil het kabinet consequent kijken welke kansen de fiets biedt. De woningnood is groot. Goede bereikbaarheid van huizen is heel belangrijk om er fijn te kunnen wonen. Vivianne Heijnen gaat daarom twee keer per jaar met de regio’s om tafel om te kijken hoe de fiets kan helpen om ervoor te zorgen dat huizen bereikbaar zijn, naast het openbaar vervoer en de auto. De komende jaren heeft haar ministerie 7,5 miljard euro beschikbaar om huizen bereikbaar te maken. Het gaat veel om plannen van gemeenten en provincies waar de mogelijkheid voor auto, openbaar vervoer en fiets samen worden benut. Het departement van Infrastructuur en Waterstaat trekt in de eerste ronde samen in totaal 370 miljoen euro uit voor infrastructuurprojecten met een rol voor de fiets. Het gaat om 21 projecten, verspreid over het land. Denk onder andere aan de aanleg van doorfietsroutes, fietstunnels en fietsbruggen. Ook in volgende rondes is de verwachting dat er geld uit deze pot is voor aanleg van fietsinfrastructuur.

Fietsersbond-directeur Esther van Garderen is blij met de financiële bijdrage van het Rijk. “Goede infrastructuur is een heel belangrijke voorwaarde om mensen op de fiets te krijgen en ze veilig te laten fietsen. Gemeenten en provincies hebben daar al goede plannen voor, en deze steun van het ministerie zorgt dat deze plannen nu kunnen worden uitgevoerd. Dat is heel goed nieuws.”

Fiets als wapen tegen vervoersarmoede

In Nederland leven ruim 200.000 minderjarige kinderen in een gezin dat rond moet komen van een bijstandsuitkering. In deze gezinnen is niet altijd geld voor een fiets. Terwijl fietsen niet alleen gezond is, maar kinderen en ouders ook vrijheid en zelfstandigheid biedt. Staatssecretaris Heijnen wil daarom dat meer kinderen die dat nu niet kunnen, gebruik kunnen maken van een fiets. Het ministerie onderzoekt momenteel wat daarvoor nodig is en wat er kan. Op korte termijn komt er een actieplan, belooft ze.

Nederland fietsland, ook in onze portemonnee

De fiets levert veel maatschappelijk voordeel op en betekent ook wind mee voor onze economie. Uit nieuw onderzoek blijkt dat het maken, verkopen en verhuren van fietsen ons land 13.000 voltijdsbanen oplevert, verdeeld over 3350 bedrijven. In 2020 verkochten Nederlandse bedrijven 1,2 miljoen fietsen, waarvan meer dan een miljoen in het buitenland. De totale exportwaarde van de sector lag net onder de twee miljard. We verdienen steeds meer geld in het buitenland, tussen 2015 en 2020 steeg de exportwaarde met 70%.


Als je regelmatig en graag goed nieuws leest, dan is nu een goed moment om ons te steunen. Goed Nieuws is gratis toegankelijk voor iedereen en wordt gefinancierd door lezers. Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, geeft voeding aan onze journalistiek en verzekert de toekomst van goednieuws.be. Steun Goed Nieuws al vanaf 1 euro - het duurt maar een minuutje. Dank je.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here