Klimaatwinst en mobiliteitsvoordelen bij voltooien derde spoorwegverbinding tussen België en Nederland
Redacteur: Jan H.F. van der Heyden; jan@dommelmeander.nl; foto Vereniging Treinreizigers Vervoer

De Nederlandse staatsecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat gaat de financiële haalbaarheid onderzoeken van het voltooien van het ontbrekende deel van de spoorlijn Antwerpen-Hamont–Weert. In België is de spoorverbinding Antwerpen-Weert al tot en met Hamont klaar; de laatste tien kilometer over Nederlands grondgebied (van de gemeenten Cranendonck en Weert) moet nog worden aangelegd. Als ook die lijn is doorgetrokken ontstaat vanuit Weert een directe treinverbinding met Antwerpen. Hierdoor wordt treinreizen vanuit de regio Eindhoven naar België een stuk comfortabeler.  En levert mobiliteitsvoordelen en klimaatwinst op, zegt de Belgisch-Nederlandse lobbyclub Vereniging Treinreizigers Vervoer (vTv) in een rapport aan de Tweede Kamer.

Op het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt onderzocht of de investeringskosten voor de aanleg van het ontbrekend stukje spoorlijn met een lengte van 10 kilometer omlaag kunnen. ProRail schatte in een eerder stadium hiervoor een bedrag tussen de 50 en 150 miljoen euro, maar volgens de Vereniging Treinreizigers Vervoer (vTv) – een Belgisch-Nederlandse lobbyclub voor treinreizigersvervoer in de Belgische Kempen – is dit aan de ruime kant. vTv, gesteund door de Nederlandse provincie Limburg en de gemeente Weert, raamt de kosten tussen de 50 en 60 miljoen euro. Dit bedrag pakt een stuk lager uit dan de geraamde kosten van ProRail door geen extra spoorbrug over de Zuid-Willemsvaart aan te leggen en station Weert niet te voorzien van een extra eilandperron met voetgangersbrug.

Forse stikstof- en CO2-besparing

Deze probleemoplossende variant voor de aanpassingen van spoorlijn 19 van Antwerpen naar Weert is onderdeel van een onlangs aangeboden petitie door de Belgisch-Nederlandse lobbyclub aan de leden van de Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat. Daarmee is in het Nederlandse parlement het proces voor dit grensoverschrijdende spoortraject in gang gezet. Het gaat erom een derde spoorverbinding tussen België en Nederland verder te elektrificeren en daarmee een forse stikstof- en CO2-besparing te realiseren. Staatssecretaris Heijnen verwacht in september uitkomst te kunnen bieden.

800 tot 1000 reizigers meer per dag

Het realiseren van de treinverbinding Antwerpen-Hamont–Weert en aan te sluiten op het Belgische- en het Nederlandse spoorwegnetwerk is het belangrijkste streven van vTv op dit moment
De vereniging ziet Hamont als eindstation niet zitten. “Dit moet in ieders belang het spoorwegknooppunt Weert worden, dat volgens onderzoek 800 tot 1000 meer reizigers per dag kan opleveren”, aldus vTv.

De provincie Limburg, de gemeente Weert en de vTv hebben onlangs een rapport aangeboden over de noodzaak van deze derde spoorverbinding tussen België en Nederland. Hierin staat dat er een grote klimaatwinst wordt geboekt als de treinverbinding weer in gebruik wordt genomen. Het zou volgens oud-wethouder Anton Kirkels van Weert gaan om vermindering van een hoeveelheid CO2 die gelijk is aan de CO2-opname van ruim 450.000 bomen per jaar. De oud-wethouder adviseert vTv vanuit Nederland. Kirkels verwacht dat het potentieel van de personenlijn de komende jaren alleen maar toeneemt: “Zeker als grotere bedrijven worden verplicht om het personeel milieuvriendelijker te laten reizen. Brainport Eindhoven is daarbij een grote magneet. Onze prognoses van reizigers die gebruikmaken van de personenlijn lopen dan op tot 2500 per dag.’’
Ook de oud-burgemeester van Hamont-Achel lobbyt net zoals Kirkels in Nederland vanuit het Belgische belang. Ook hij bevestigt dat er voordelen te behalen zijn op milieugebied. “De mobiliteitsvoordelen voor het verkeer van Vlaanderen naar bijvoorbeeld Brainport Eindhoven waren al bekend, maar voordelen zijn er ook op milieugebied’’, zegt hij.

Als je regelmatig en graag goed nieuws leest, dan is nu een goed moment om ons te steunen. Goed Nieuws is gratis toegankelijk voor iedereen en wordt gefinancierd door lezers. Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, geeft voeding aan onze journalistiek en verzekert de toekomst van goednieuws.be. Steun Goed Nieuws al vanaf 1 euro – het duurt maar een minuutje. Dank je.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Jouw logo hier?

Goed Nieuws werkt op basis van vrijwilligers. Om onze kosten te dekken, zijn wij op zoek naar sponsors.

Herken je jezelf in de visie van Goed Nieuws en wil je sponsor worden? Neem dan contact met ons op.

Meer
berichten