bron: IPS - Afbeelding van Felix Müller via Pixabay

Nieuwe “solid state” batterijen verminderen de ecologische voetafdruk van elektrische auto’s met nog eens met een kwart, blijkt uit nieuw onderzoek. De nieuwe generatie batterijen kan meer energie opslaan met minder materialen.

Waar conventionele batterijen een vloeistof gebruiken om stroom te transporteren, doen solid state batterijen dat met een vaste, meestal keramische stof. De nieuwe batterijen zijn lichter, laden sneller en beloven op termijn ook goedkoper te worden dan conventionele lithium-ionbatterijen. De ontwikkeling verloopt snel, en de nieuwe batterijen kunnen vanaf 2025 al in elektrische auto’s worden gebruikt.

Kwart zuiniger

Uit nieuw onderzoek blijkt dat ze ook de klimaatimpact van elektrische auto’s verder helpen terugdringen. Ze hebben meer lithium nodig, maar wel een pak minder grafiet en kobalt. Volgens een levenscyclusanalyse door onderzoeksbureau Minviro daalt de totale klimaatafdruk daardoor met 24 procent.

“Elektrische voertuigen zijn al veel beter voor de planeet en de ecologische voetafdruk van batterijen neemt al elk jaar af”, zegt Cecilia Mattea van denktank Transport&Environment. “Maar solid-state technologie betekent een heel nieuwe sprong, omdat hun hogere energiedichtheid veel minder materialen vergt, en dus veel minder emissies.”

Nieuwe methodes

De impact op het klimaat kan zelfs tot 39 procent krimpen als de batterijen gebruik maken van de meest duurzame materialen. Nieuwe mijnbouwmethoden, waaronder de extractie van lithium uit geothermische bronnen, hebben aanzienlijk kleinere klimaateffecten dan de conventionele winning uit hard gesteente.

“De manier waarop we de grondstoffen in solid-state batterijen extraheren en verwerken, kan hun impact op het klimaat nog verder verminderen”, zegt Cecilia Mattea. “De mijnbouwmethoden in de toeleveringsketen verbeteren, is van cruciaal belang.”
Volgens Mattea zal veel afhangen van de nieuwe Europese wetgeving rond batterijen. “Die wetgeving moet ervoor zorgen dat elke batterij die in Europa wordt gemaakt of verkocht, van betere kwaliteit is, een lagere ecologische voetafdruk heeft en aan het einde van zijn levensduur wordt gerecycled.”

Het Europees Parlement en de lidstaten onderhandelen momenteel over de definitieve tekst van de nieuwe wet. T&E pleit voor een stevige wet, die de productie van batterijen met een lagere CO2-voetafdruk stimuleert, en de doelstellingen voor lithiumrecyclage verhoogt tot 70 procent in 2025 en 90 procent in 2030.


Als je regelmatig en graag goed nieuws leest, dan is nu een goed moment om ons te steunen. Goed Nieuws is gratis toegankelijk voor iedereen en wordt gefinancierd door lezers. Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, geeft voeding aan onze journalistiek en verzekert de toekomst van goednieuws.be. Steun Goed Nieuws al vanaf 1 euro - het duurt maar een minuutje. Dank je.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here