De ‘groenste weg van Brabant’ leidt naar België
Redacteur: Jan H.F. van der Heyden; jan@dommelmeander.nl; foto Nobleo Paul Raats

De nieuwe provinciale weg N69 die de Metropoolregio Eindhoven via de Belgische N74 bij Lommel met Hasselt verbindt, wordt door de jury van de Betonprijs 2021 van de Nederlandse Betonvereniging de ‘groenste weg van Brabant’ genoemd. Het werk van de nieuwe N69 won de tweejaarlijks toegekende Betonprijs in de categorie Duurzame Bouw. De jury roemt het project vanwege ‘de inzet om duurzaamheid op velerlei wijzen vorm te geven’.  Bij de aanleg was ingezet op zo minimaal mogelijk gebruik van materiaal om een lage CO2-uitstoot te bewerkstelligen. Al eerder kwam de verbindingsweg van Nederland naar België in het goede nieuws vanwege de eerste in Nederland geplaatste elektronische wildwaarschuwing, die moet voorkomen dat dieren worden aangereden.

“Met de toekenning van een prijs in de categorie Duurzame Bouw is er meer aandacht voor projecten waarbij circulariteit en CO2-reductie een belangrijke rol spelen en dat zijn belangrijke en actuele thema’s in de betonsector”, aldus Eva de With, die vanuit de Betonvereniging de Betonprijs 2021 coördineert. De juryleden zijn alle professionals in de gehele bouwsector. Zij zoekt voor de prijs projecten ‘die breder schaalbaar zijn in de Nederlandse context om de kennis en kunde in de hele Nederlandse betonsector te vergroten. Op deze manier levert het project een wezenlijke bijdrage aan de Nederlandse betonexpertise.’

“Een uniek en duurzaam project.”

De nieuwe provinciale weg is onderscheiden met de prijs, omdat de kunstwerken met minimaal gebruik van beton zijn gerealiseerd. “De toepassing van innovatieve materialen, minimaal materiaalgebruik en een optimale inpassing in de omgeving maakt de N69 tot een uniek en duurzaam project”, aldus de jury, die zich zeer enthousiast toonde “over de integrale benadering die is gehanteerd en een brede uitwerking van duurzaamheidskansen die zijn toegepast.”

In het oog springen twee bruggen met lengtes van 250 en 310 meter, die twee beekdalen overspannen. De bruggen moesten rank en slank, maar zeker ook sterk genoeg worden vormgegeven. Daarbij kwamen de grenzen van de maakbaarheid in zicht. Directeur Jeroen Kon van het Eindhovense ingenieursbureau Nobleo Bouw & Infra, dat in samenwerking met opdrachtgever Boskalis het constructief ontwerp van de kunstwerken heeft verzorgd, noemt het engineering van de bovenste plank. In zijn branche worden de kunstwerken gezien als een huzarenstukje. Samen met de Boskalisdirecteur nam Kon de prijs in ontvangst.
Nobleo Bouw & Infra is een middelgroot ingenieursbureau met ruim 65 medewerkers en vestigingen in Eindhoven en Vianen en actief in Nederland en België.  Het bureau was eerder betrokken bij grote weguitbreidingen in Nederland, zoals rond Schiphol, Amsterdam en Almere en bij Rotterdam. Het bureau werkt nu ook aan projecten in België, met name aan de randweg van Antwerpen en wegen bij Brussel en Gent.

Cementloze fietsbrug

Een bijzonder element in de weg is ook een cementloze fietsbrug van zogenoemd voorgespannen geopolymeerbeton, de eerste in zijn soort in Nederland. Dit beton bestaat uit hergebruikte grondstoffen waarbij geen cement wordt gebruikt. Het duurzame betonmengsel met hergebruikt materiaal is 75 procent schoner dan traditioneel beton. Deze fietsbrug wordt in vakkringen gezien als een belangrijke doorbraak in innovatiekracht om duurzamere betonconstructies te maken.

Kortgeleden ontving de provinciale weg, die in de gebruiksfase volledig energieneutraal is, al de prijs ‘Duurzame Parel’ van Green Deal Duurzaam Grond-, Weg- en Waterbouw. Doel van Green Deal Duurzaam GWW is het borgen van duurzaamheid in de hele aanbestedingsprocedure én het ontwikkelen van een duurzame aanpak aan de hand van projecten en praktijkervaringen.
Andere voorbeelden van duurzame ontwikkelingen bij de N69 zijn de innovatieve, geluid reducerende asfaltdeklaag. Deze is gemaakt met 70% gerecyclede materialen, waardoor deze 45% duurzamer is dan de standaard asfaltdeklaag. Daarnaast worden zonnepanelen aangebracht in geluidsschermen van beekdalbruggen, wordt biodiesel gebruikt en is ook in de ontwerpen van bruggen rekening gehouden met duurzaamheid. De bruggen zijn rank en slank ontworpen zodat er minder beton nodig is.

De N74 in België

De N69 staat in verbinding met de Belgisch-Limburgse wegverbinding N74 naar Hasselt. De N74 is onderdeel van het Vlaamse project ‘Noord-Zuid Limburg.’ Net zoals bij de N69 brengt de N74 zowel lokaal als regionaal verkeer met zich mee. De weg loopt in België dwars door de gemeente Houthalen-Helchteren met als gevolg veel files, verkeersonveilige situaties, een aangetaste leefbaarheid door geluidsoverlast en slechte luchtkwaliteit in het centrum van Houthalen en Helchteren. ‘Noord-Zuid Limburg’ zoekt daarvoor naar een passende en duurzame oplossing.  Het project gaat echter over meer dan een wegverbinding alleen. Oplossingen voor openbaar vervoer en fietsverkeer en kansen voor natuur, landschap, landbouw, economie en recreatie worden ook meegenomen.
Sinds 2018 wordt ‘Noord-Zuid Limburg’ uitgevoerd onder het Vlaamse decreet ‘complexe projecten’. In deze nieuwe procedure staan dialoog en participatie centraal. Het Departement Omgeving en De Werkvennootschap, een organisatie van de Vlaamse Regering die haar schouders zet onder grote en complexe mobiliteitsprojecten, zijn de opdrachtgevers. Samen met het studieconsortium Studio NZL en alle betrokkenen werken ze naar een gedragen voorkeursbesluit dat de komende jaren verder uitgewerkt zal worden. De werken zijn voorzien vanaf 2026.

Als je regelmatig en graag goed nieuws leest, dan is nu een goed moment om ons te steunen. Goed Nieuws is gratis toegankelijk voor iedereen en wordt gefinancierd door lezers. Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, geeft voeding aan onze journalistiek en verzekert de toekomst van goednieuws.be. Steun Goed Nieuws al vanaf 1 euro – het duurt maar een minuutje. Dank je.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Jouw logo hier?

Goed Nieuws werkt op basis van vrijwilligers. Om onze kosten te dekken, zijn wij op zoek naar sponsors.

Herken je jezelf in de visie van Goed Nieuws en wil je sponsor worden? Neem dan contact met ons op.

Meer
berichten