Redacteur: Jan H.F. van der Heyden; jan@dommelmeander.nl; foto The RepTrak Company

Niet minder dan vier bedrijven uit de regio Brainport Eindhoven staan bij de eerste zes op de reputatieranglijst van de dertig grootste bedrijven in Nederland. In de top zes staan naast Philips (1) ook ASML (2), Jumbo Supermarkten (5) en VDL (6). Toevallig of niet: al deze bedrijven zijn samen partner in het Brainport Eindhoven Partnership met PSV.

Het gaat hier over de reputatieranglijst ‘The RepTrak Company’, dat onderzoek verricht naar de reputatie van bedrijven in meer dan zestig landen. Voor Philips is het de vijftiende keer op rij dat de nummer 1-positie wordt behaald in Nederland. Geen enkel bedrijf in een ander land wist zo vaak op rij te winnen als het gezondheidstechnologiebedrijf uit Eindhoven.

‘Enerverend en uitdagend jaar.’

2021 was een enerverend, maar ook uitdagend jaar voor Philips waarin de voortgang en de goede prestaties in de eerste helft van het jaar, overschaduwd werden door een wereldwijde productveiligheidsmelding (slaapapneu-apparatuur) en de gevolgen van de opleving van de COVID-19 pandemie in de tweede helft van het jaar. “Toch slaagde Philips erin het leven van 1,7 miljard mensen te verbeteren door middel van haar innovatieve gezondheid technologieën, bleef het bedrijf CO2 neutraal opereren en werd maar liefst 16% van de totale omzet gehaald uit circulaire verdienmodellen”, aldus een verklaring van Philips zelf.
Bij de Koninklijke Philips werken wereldwijd 78.000 mensen. De onderneming heeft verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. Deze genereerden in 2021 een omzet van 17,2 miljard euro.

The RepTrak Netherlands Top 30 Reputation

Het jaarlijks onderzoek van “The Reptrak Company’ richt zich op de 30 grootste bedrijven in Nederland, gebaseerd op omzet. Bovendien moeten de bedrijven bij minstens een kwart van het algemene publiek enigszins tot zeer bekend zijn. Gedurende het hele jaar worden op een continue basis mensen in de leeftijd 18+ online gevraagd naar hun perceptie van deze bedrijven. In totaal hebben ruim 18.000 respondenten meegedaan aan het onderzoek in 2021, waarbij elk bedrijf minimaal 360 keer beoordeeld wordt.
Met behulp van het RepTrak-Reputation Model worden percepties gemeten over producten en diensten, financiële prestatie, innovatie, leiderschap, werkomgeving, maatschappelijk verantwoord ondernemen, en conduct (ethiek, openheid, eerlijkheid). Onderzocht wordt welke elementen hiervan vooral invloed hebben op reputatie. Vervolgens wordt in kaart gebracht hoe dit zich vertaalt naar in hoeverre het publiek bereid is tot het kopen of afnemen van producten of diensten, hoe graag ze er zouden willen werken of hoe ze over een bedrijf praten.


Als je regelmatig en graag goed nieuws leest, dan is nu een goed moment om ons te steunen. Goed Nieuws is gratis toegankelijk voor iedereen en wordt gefinancierd door lezers. Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, geeft voeding aan onze journalistiek en verzekert de toekomst van goednieuws.be. Steun Goed Nieuws al vanaf 1 euro - het duurt maar een minuutje. Dank je.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here