De bouwer van elektrische bussen, Ebusco in het Noord-Brabantse Deurne, heeft een stap gezet naar de fabricage van elektrische binnenvaartschepen. Het bedrijf heeft daarvoor een aandelenbelang in een start-up genomen die zich richt op batterijcontainers voor binnenvaartschepen: Zero Emission Services (ZES) in Rotterdam.
ZES bestaat nog maar kort (2020), maar biedt al wel een compleet assortiment producten en diensten, gebaseerd op verwisselbare batterijcontainers geladen met hernieuwbare energie, laadstations, technische ondersteuning en een innovatief pay-per-use-concept voor scheepseigenaren. In september 2021 is het eerste emissievrije binnenvaartschip, met energiecontainers van ZES, in gebruik genomen. ZES is opgericht door ING-bank, energie- en technisch dienstverlener ENGIE, maritiem technologiebedrijf Wärtsilä en havenbedrijf Rotterdam.
Het verwerven van een belang in ZES past volgens de directie Ebusco perfect in de strategie en missie van Ebusco om bij te dragen aan een beter milieu door veilige, duurzame, emissievrije en betaalbare transportecosystemen mogelijk te maken. De ervaring van ZES in de binnenvaartmarkt en de ervaring van Ebusco in de elektrificatie van de busmarkt kunnen volgens het Deurnese bedrijf hun gezamenlijke impact in de maritieme sector vergroten.
Emissievrije binnenvaart: de nieuwe standaard
De binnenvaartindustrie van nu vertoont veel overeenkomsten met de busindustrie van tien jaar geleden, stelt Ebusco. In die tijd pionierde het Deurnese bedrijf met de ontwikkeling van elektrische bussen en bijbehorende infrastructuur. De Ebusco-directie: “Het totale landschap en de acceptatie van elektrisch vervoer zijn tegenwoordig echter veel verder gevorderd, waardoor de transitie binnen de binnenvaart waarschijnlijk sneller zal gaan.”
Peter Bijvelds, CEO van Ebusco, beschouwt de transactie als een belangrijke stap en noemt de binnenvaart een veelbelovende sector. Hij zegt ervan overtuigd te zijn “dat de deelname van Ebusco aan ZES kan zorgen voor een versnelde groei in de adoptie van elektrische binnenvaart. Samen kunnen we voorop lopen in deze vrijwel onaangeboorde markt. We kijken ernaar uit om samen met de andere aandeelhouders en het ZES-team schone, emissievrije binnenvaart de nieuwe standaard te maken.”