Abdalla Mohamed (Universiteit Gent) onderzocht in zijn doctoraat hoe een elektrische aandrijving nog compacter en efficiënter gemaakt kan worden.
Hoge vermogensdichtheid (maat voor de effectiviteit van de energiebron) en efficiëntie zijn fundamentele vereisten in veel toepassingen, zoals elektrische en hybride voertuigen en ruimtevaarttoepassingen.
“In de context van het verhogen van de vermogensdichtheid en efficiëntie van aandrijvingen met elektrische motoren, komen geïntegreerde modulaire motoraandrijvingen (IMMD’s) naar voren als een oplossing die beide voordelen combineert”, legt Abdalla Mohamed uit.
Deze geïntegreerde modulaire motoraandrijvingen omvatten fysieke integratie en modularisatie van de elektrische machine en de stroomomvormer. De fysieke integratie brengt de elektrische machine en de stroomomvormer dicht bij elkaar, zodat ze hetzelfde koelcircuit en dezelfde behuizing kunnen delen. De kabels die de stroomomvormer en de elektrische machine verbinden, kunnen volledig worden geëlimineerd of aanzienlijk worden verkleind, wat leidt tot eliminatie of verkleinde filters voor elektromagnetische interferentie (EMI).
Het resultaat van de eliminatie van dergelijke componenten is een zeer compacte, efficiënte elektrische aandrijving met hoge vermogensdichtheid.
“In mijn doctoraatsonderzoek zocht ik naar nieuwe, zeer compacte integratieoplossingen zodat elektrische aandrijvingen in de toekomst nog beter kunnen worden”, besluit Abdalla.