Redacteur: Jan H.F. van der Heyden; jan@dommelmneander.nl; foto Ebusco

Met de opening van een nieuwe fabriekshal van Ebusco in Deurne (Noord-Brabant) door Koning Willem-Alexander en de aanwezigheid van de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat morgen, 28 oktober, benadrukken zij het belang dat Nederland hecht aan de transitie naar duurzame en betaalbare transportecosystemen. Ebusco is ontwikkelaar en producent van elektrisch busvervoer. Het concern, waarin de Belgische investeringsmaatschappij Alychlo van Marc Coucke een aanzienlijk aandelenpakket bezit, heeft recentelijk een succesvolle beursgang achter de rug, waardoor het bedrijf in één keer 1,3 miljard euro waard is geworden. Alychlo, met zijn hoofdzetel in Merelbeke, heeft miljoenen geïnvesteerd in vooral Belgische bedrijven.

Ebusco ontwikkelt, produceert en distribueert emissievrije elektrische bussen en oplaadsystemen met als doel de transitie naar duurzame en betaalbare transportecosystemen te bevorderen. Met een transportecosysteem wordt het geheel bedoeld om elektrisch vervoer mogelijk te maken: van laadinfrastructuur, energieopslag en batterijontwikkeling tot de ontwikkeling van nieuwe vervoersmodellen.
De onderneming startte in 2012 in Helmond als pionier met vanuit China geïmporteerde elektrische bussen. De nieuwste generatie lichtgewicht voertuigen die Ebusco ontwikkelt, bouwt het zelf in zijn fabriek in Deurne. Zoals het meest recente busmodel, de Ebusco 3.0. Dit wordt compleet in Nederland geproduceerd. In de nieuwe fabriekshal wordt onder meer het casco van de bussen gemaakt van koolstofvezelcomposiet. Dit lichtgewichtmateriaal is gebaseerd op ruimtevaarttechnologie. De bus onderscheidt zich, naast het lichtere gewicht, door het grotere kilometerbereik en de langere levensduur. De fabriek zal in 2022 een productiecapaciteit van vijfhonderd bussen per jaar bereiken.

Eerste bedrijf ter wereld dat volledig elektrische bussen leverde

Van het Brabantse bedrijf rijden op dit moment meer dan 300 Ebusco-bussen in zeven landen in Europa, waaronder grote steden als Amsterdam, Frankfurt en München. De nieuwste bus van het bedrijf kan met een volle accu zo’n 575 kilometer rijden en gaat naar verwachting zo’n 25 jaar mee. Bij Ebusco werken ruim tweehonderd mensen.
Ebusco leidt de elektrificatie van het openbaar vervoer met innovatieve emissievrije bussen door grote obstakels voor elektrificatie te overwinnen en door een industriële innovator en first mover in een Europese setting te zijn. 
Als eerste Europees bedrijf ontving Ebusco al een Europees WVTA-certificaat voor een volledig elektrische bus. Met de Ebusco 3.0 was Ebusco ook het eerste bedrijf ter wereld dat volledig elektrische bussen leverde met een Total Cost of Ownership (TCO) lager dan die van dieselbussen.
Vorige maand is de Ebusco 3.0 bekroond met de Automotive Innovation Award. Volgens het juryrapport levert de Ebusco 3.0 een belangrijke bijdrage aan duurzaam en betaalbaar openbaar vervoer.

Beursgang bewijst: beleggers geloven in de groene strategie van het bedrijf

De fabrikant van elektrische bussen en laadsystemen Ebusco is na zijn beursgang in Amsterdam gewild bij beleggers. Het aandeel steeg op de eerste beursdag, nu een kleine week geleden, ruim 3 procent, waarmee de onderneming uit Deurne bijna 1,3 miljard euro waard is geworden. Volgens topman Peter Bijvelds, medeoprichter en eigenaar, laat de interesse zien dat beleggers in de groene strategie van het bedrijf geloven. De stap naar de beurs leverde Ebusco geld op om verder te groeien, ook internationaal, en moet de naamsbekendheid vergroten.
Het bedrijf kreeg met de beursgang de vooraf gehoopte 300 miljoen euro binnen. Ebusco stelt bijna een kwart van het bedrijf beschikbaar voor beleggers op de Amsterdamse beurs. Het geld is vooral bedoeld voor het laten groeien van de productie.

’s Nachts kunnen de bussen aan de oplader

Ebusco houdt zich op dit moment vooral bezig met het verkopen van zijn bussen. Maar het in Deurne gevestigde bedrijf levert ook de laadinfrastructuur voor de voertuigen en opslagcapaciteit voor stroom. Dat betekent concreet dat een grote batterij die gedurende de dag wordt opgeladen de stroomnetten kan ontzien op het moment dat bijvoorbeeld ‘s nachts de bussen aan de oplader gaan. Het accupakket zou op den duur ook ingezet kunnen worden bij bijvoorbeeld binnenvaartschepen, aldus Ebusco-oprichter Bijvelds.


Als je regelmatig en graag goed nieuws leest, dan is nu een goed moment om ons te steunen. Goed Nieuws is gratis toegankelijk voor iedereen en wordt gefinancierd door lezers. Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, geeft voeding aan onze journalistiek en verzekert de toekomst van goednieuws.be. Steun Goed Nieuws al vanaf 1 euro - het duurt maar een minuutje. Dank je.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here