Redacteur: Jan H.F. van der Heyden; jan@dommelmeander.nl; foto Dutch Design Week

Dit weekeinde is in Eindhoven de jaarlijkse negendaagse Dutch Design Week (DDW) van start gegaan. Het designevenement laat zien hoe ontwerpers wereldwijd vormgeven aan een positieve toekomst. Het grootste designevenement van Noord-Europa presenteert de komende week werk en concepten van ruim 2600 ontwerpers aan meer dan 350.000 bezoekers uit binnen- en buitenland. Verspreid over zo’n 120 locaties door de hele stad zijn o.m. tentoonstellingen, lezingen, prijsuitreikingen, netwerkbijeenkomsten, debatten en festiviteiten. Hoewel tijdens het evenement alle denkbare disciplines en aspecten van design aan bod komen, ligt de nadruk op experiment, vernieuwing en cross-overs. Bijzondere aandacht gaat jaarlijks uit naar werk en ontwikkeling van jong talent.

Volgens velen vormt Eindhoven samen met Milaan en New York de grote drie als het om designsteden gaat. DDW-directeur Martijn Paulen bij Omroep Brabant: “Op wereldniveau spelen we zeker mee. Dit was altijd een stad van technologie, daar is design bij gekomen en die twee werken hier heel goed samen.”
De organisatie van DDW ziet Dutch design als de permanente weerslag van een cultuur en mentaliteit, die kenmerkend is voor Nederland en Nederlanders. DDW is optimistisch en gelooft in het probleemoplossend vermogen van ontwerpers. “Zij hebben aangetoond dat ze beschikken over de inventiviteit en lenigheid van denken die kan leiden tot relevante innovaties waar onze snel veranderende wereld om vraagt.”

 Speerpunten van de toekomst

DDW heeft voor de komende jaren een drietal speerpunten bepaald: de toekomst vraagt om internationaal denken en handelen, om verbinding en om verantwoordelijkheid.

  1. Internationaal denken en handelen
    DDW realiseert zich dat Nederlandse ontwerpers zich per definitie in een internationale omgeving begeven. Het vormgeven aan de toekomst is een internationale opgave. “We willen met Dutch Design Week daarom dé internationale hub worden waar de toekomst wordt getoond, verkend en besproken.”

  2. Verbinding
    De organisatie: “Willen we de positie en betekenis van Nederlandse ontwerpers versterken, dan doen we dat het best door hen te verbinden met een wereld van opdrachtgevers. Daarom versterken we onze rol als matchmaker. DDW biedt ontwerpers én opdrachtgevers een podium en netwerk. De komende jaren maken we steeds meer matches, ook met internationale opdrachtgevers.”

  3. Verantwoordelijkheid
    “Als ontwerpers zijn we dan wel optimisten, maar we willen ook verantwoordelijkheid nemen. Juist omdat we in de kracht van de creatieve geesten geloven. Daarom willen we de komende jaren nog actiever de ontwerpers verbinden aan maatschappelijke opgaven.”

Als je regelmatig en graag goed nieuws leest, dan is nu een goed moment om ons te steunen. Goed Nieuws is gratis toegankelijk voor iedereen en wordt gefinancierd door lezers. Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, geeft voeding aan onze journalistiek en verzekert de toekomst van goednieuws.be. Steun Goed Nieuws al vanaf 1 euro - het duurt maar een minuutje. Dank je.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here