bron: Stad Kortrijk - foto: copyright Stad Kortrijk - fotograaf Jonas Verbeke

Voor het vijfde jaar op rij organiseert Junior Argonauts vzw ondernemerskampen voor jong, gepassioneerd geweld. Deze week was het volle ambiance in het Kortrijkse textielmuseum Texture. Tijdens een fashion kamp stampten jongeren er hun eigen modelabel uit de grond. Ze presenteerde afgelopen vrijdag op het museumplein met trots hun merk: Beast. De collectie bestaat volledig uit tweedehandskledij en linnen. Duurzaamheid is de rode draad in dit verhaal.

Negen creatieve jongeren trokken deze week op fashion- en onderneemkamp met Junior Argonauts vzw. Op vijf dagen tijd stampten zij in Texture hun eigen duurzame modemerk uit de grond, bestaande uit een volledige collectie gemaakt uit tweedehandskledij en linnen. Na een week vol interessante workshops en intensief naaien, pimpen, trendwatchen en branding presenteerden de fashionista’s afgelopen vrijdag op het museumplein van Texture met trots hun eigen modemerk: Beast.

Beast is geïnspireerd op de contrasten tussen man en vrouw die onze maatschappij heeft gecreëerd. De jongeren willen deze grens doen vervagen en aantonen dat kledij geen geslacht heeft. Een ander belangrijk aspect van hun collectie is het concept om zonder labels te werken. De huidige matentabel met labels als XS en XL vinden zij wat achterhaald. Overigens hebben sommige benamingen vaak een negatieve bijklank. Ze lossen dit op door in het etiket met kleuren te werken. Zo staat blauw voor kleding die wat wijder valt en roze voor smaller vallende stuks. Met Beast willen ze als jonge ontwerpers oude kledij een nieuw leven inblazen.

Naast de creatie van hun eigen modecollectie werden de jongeren ook ondergedompeld in de wereld van het ondernemerschap door hen te laten kennismaken met de creatie van een businessmodel, de lancering van sociale media en het houden van een pitch. Hun creativiteit is duidelijk het uitgangspunt waarop de collectie vorm heeft gekregen. En net dit maakt hun collectie en dit kamp zelf zo uniek. De jongeren werden voortdurend aangemoedigd om initiatief te nemen en voor hun eigen ideeën uit te komen, waardoor hun zelfvertrouwen een boost krijgt.


Als je regelmatig en graag goed nieuws leest, dan is nu een goed moment om ons te steunen. Goed Nieuws is gratis toegankelijk voor iedereen en wordt gefinancierd door lezers. Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, geeft voeding aan onze journalistiek en verzekert de toekomst van goednieuws.be. Steun Goed Nieuws al vanaf 1 euro - het duurt maar een minuutje. Dank je.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here