Redacteur: Jan H.F. van der Heyden; jan@dommelmeander.nl; foto’s Brainport Eindhoven

Bedrijven en organisaties in de Brainportregio Eindhoven vinden het belangrijk kinderen te laten zien wat technologie inhoudt en dat ze er zelf mee aan de slag kunnen gaan. Door zelf te doen en te ontdekken, hopen ze kinderen te verwonderen voor technologie. Om techniekpromotie centraal te stellen was gedurende een hele week de aandacht gericht op ‘Mission Tech.’ 14.000 Basisschoolleerlingen (groep 5 t/m 8) beten zich een week vast in de uitdaging van ‘Mission Tech’. Ze kwamen met creatieve, bijzondere, spectaculaire en vernieuwende ideeën.

‘Mission Tech’ begon met een bijzonder startpakket dat klaar stond in alle 800 (!) klassen. Hierin zaten o.m. een erlenmeyer, wat staalwol, een batterij en een katrol. Met behulp van het meegeleverde opdrachtenboekje gingen de jonge deelnemers diverse challenges aan. Die opdrachten samen vormden een opwarmer voor de ‘big bang’ aan het einde van de week: een enorme kettingreactie.

“Samen krijg je meer voor elkaar dan alleen.”

Lonneke Evers van het Kempisch Ondernemers Platform stond mede aan de wieg van ‘Mission Tech’. Ze legt uit waarom het hard nodig is de jeugd te enthousiasmeren voor techniek. “De maakindustrie in de regio is omvangrijk. Alleen al in de regio De Kempen zijn zo’n 450 maakbedrijven actief. En die hebben personeel nodig. Het liefst nu, maar zeker in de toekomst. Daarom is het belangrijk om kinderen al op jonge leeftijd te enthousiasmeren voor techniek. De ondernemers uit de regio hebben ervoor gezorgd dat alle deelnemende klassen een starterspakket ontvingen. De kinderen kunnen zo samen ervaren hoe gaaf techniek eigenlijk is!”
Een van de bedrijven in de Brainportregio dat actief betrokken is bij ‘Mission Tech’ is VDL, o.m. bekend van de elektrische bussen die gefabriceerd worden in Roeselare en Valkenswaard. Chantal Abels zit namens VDL in het organisatiecomité. Vertelt: “We hebben op dit moment binnen de VDL Groep ruim 400 vacatures openstaan. Het geeft wel aan hoe belangrijk het is om techniek te promoten. De bedrijven slaan voor Mission Tech bewust de handen ineen. We streven eenzelfde doel na en samen kun je meer voor elkaar krijgen dan alleen.

“De verwondering was groot, prachtig om te zien.”

De klas van juf Mariëlle Scheepers van kindcentrum Florent in Bladel ging aan de slag met het maken van een grote kettingreactie. Mariëlle: “Kinderen zijn altijd heel enthousiast als ze zelf op ontdekkingsreis mogen gaan.” Ondanks dat haar leerlingen techniek leuk vinden, merkte de leerkracht dat nog niet alle scholieren bekend zijn met de mogelijkheden die technologie kan bieden. “Het beeld dat ze van de sector hebben is vaak nog te beperkt. Hopelijk kan een initiatief als ‘Mission Tech’ daar wat aan veranderen.”
Haar klas was enthousiast over de proefjes. “De verwondering bij het proefje van het bewegende water door statische elektriciteit was groot, prachtig om te zien. Dat gold trouwens ook bij het proefje waarbij het vlammetje van een kaars gedoofd werd door CO2-gas.”
Het maken van de kettingreactie was best een uitdaging, maar na enige aanmoedigingen ontstonden leuke ideeën. “Zo hebben de kinderen gebruik gemaakt van dominostenen, katapultjes en trampolines.”

“Ik zie hoe de kinderen zich verwonderen, dit vergeten ze nooit meer.”

Bij Basisschool De Vest in Hoogeloon werd ook flink geëxperimenteerd met de materialen uit het starterspakket, vertelt leerkracht Fabienne van Rijthoven. “Kinderen hebben overal techniek om zich heen, maar ze zijn zich daar niet altijd van bewust. Door dit soort projecten gaat techniek leven. Ik zie hoe ze zich verwonderen, dit vergeten ze nooit meer!”
Fabienne genoot van het groepsproces tijdens het maken van de kettingreactie. “Je ziet dat ieder kind zijn rol pakt. Iedereen benut zijn talenten. Zo zie je dat sommige leerlingen in hun natuurlijke rol als leider stappen. Zo hoorde ik een leerling zeggen: ‘kom op jongens, we moeten nu met man en macht doorwerken, anders krijgen we het niet af.’ Mooi, toch?” Volgens de leerkracht leren de kinderen veel meer dan alleen het maken van de kettingreactie. “Ze moeten plannen, uitvoeren, reflecteren, oplossingen bedenken én flexibel zijn.”

“De samenleving verandert en dat vraagt om onderwijs dat meebeweegt.”

Ook de klas van Mark van Dijk, leerkracht op basisschool De Vendelier uit Helmond, ging enthousiast aan de slag. “Onze school is al jaren actief op het gebied van wetenschap en technologie”, aldus Mark. “We vinden het belangrijk dat onze kinderen klaar zijn voor de wereld van morgen en die wereld gaat er écht anders uitzien. De samenleving verandert en dat vraagt om onderwijs dat meebeweegt. Daarom willen we onze kinderen 21ste century skills bijbrengen: vaardigheden die van belang zijn in die veranderende wereld, zoals een onderzoekende houding.” De school doet dan ook bewust mee aan ‘Mission Tech’. “Ik vind het mooi om te zien hoe talenten van kinderen boven komen drijven. Kinderen die het lastig vinden om met cognitieve vakken mee te komen, hebben tijdens ‘Mission Tech’ een succeservaring. Ik zie dat zij heel probleemoplossend bezig zijn. Als ik de trotse uitdrukking op hun gezicht zie als ze een katrol in beweging hebben gekregen, weet ik: dit is waar we het samen voor doen!”


Als je regelmatig en graag goed nieuws leest, dan is nu een goed moment om ons te steunen. Goed Nieuws is gratis toegankelijk voor iedereen en wordt gefinancierd door lezers. Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, geeft voeding aan onze journalistiek en verzekert de toekomst van goednieuws.be. Steun Goed Nieuws al vanaf 1 euro - het duurt maar een minuutje. Dank je.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here