Redacteur: Jan H.F. van der Heyden; jan@dommelmeander.nl; foto kalhh via Pixabay

Naast Philips en Heineken heeft zich een derde Nederlands bedrijf verbonden aan de Climate Pledge, twee jaar geleden opgericht door het bedrijf Amazon en de Global Optimism-beweging. De Climate Pledge is een toezegging om de doelstellingen van de Klimaatovereenkomst van Parijs tien jaar eerder te halen en tegen 2040 een netto-nul koolstofuitstoot te bereiken. Vanderlande in Veghel (Noord-Brabant) is wereldwijd marktleider op het gebied van toekomstbestendige logistieke procesautomatisering op luchthavens. Het bedrijf is daarnaast leverancier van procesautomatiseringsoplossingen voor magazijnen en in de pakketmarkt. Door deze verbondenheid aan de Climate Pledge belooft Vanderlande om voortaan routinematig te rapporteren over haar broeikasgasemissies, zal het decarbonisatiestrategieën implementeren ter vermindering van koolstoffen en initiatieven nemen om eventuele resterende emissies te compenseren.

105 Multinationals hebben zich tot op de dag van vandaag verbonden aan The Climate Pledge. Naast de multinationals Philips en Heineken hebben zich nog meer bekende ‘merken’ aangesloten, zoals Alaska Airlines, Colgate-Palmolive, IBM, PepsiCo, Telefónica en Visa. Alle 105 ondertekenaars van de belofte zijn bij elkaar goed voor meer dan 1.35 triljard dollar aan jaarlijkse omzet. Ze hebben bij elkaar meer dan 5 miljoen mensen in dienst verdeeld over 25 industrieën in 16 landen. De collectieve impact van The Climate Pledge, bij het aanpakken van klimaatverandering, is dan ook enorm te noemen.
Amazon is een Amerikaans e-commercebedrijf gevestigd in Seattle (Washington). Global Optimism is een beweging die zich opstelt als katalysator om transformaties van de wereldwijde energie- en transportsector te versnellen. De energie- en transportsector zijn namelijk de twee grootste bronnen van broeikasgasemissies ter wereld. Om deze reden is Global Optimism medeoprichter van de Climate Plegde.

De ondertekenaars van de Climate Pledge verplichten zich om:

  • de uitstoot van broeikasgassen te meten en op regelmatige basis te rapporteren;
  • hun netto-nulstrategieën in lijn te brengen met het klimaatakkoord van Parijs door het veranderen van businessprocessen, het gebruik van duurzame energie, materiaalvermindering en andere manieren om koolstofuitstoot terug te dringen;
  • mogelijke resterende emissies te neutraliseren met aanvullende, kwantificeerbare, reële, permanente en maatschappelijk verantwoorde compensaties.  Om zo de CO₂-uitstoot vóór 2040 tot 0% te reduceren, tien jaar eerder dan het doel van het Parijse klimaatakkoord van 2050.

Duurzaamheid is een kernwaarde

Als bedrijf dat gespecialiseerd is in goederenafhandeling en logistiek heeft Vanderlande duurzaamheid als een kernwaarde binnen zijn activiteiten benoemd. Met maatoplossingen wil de Veghelse onderneming bijdragen aan de klimaatobjectieven van zijn klanten. Vanderlande is dan ook sterk gefocust op energie-efficiëntie van alle activiteiten. Het bedrijf heeft bij de belangrijkste klanten software geïmplementeerd om energie te monitoren en combineert energie-efficiënte technologie met procesingenieurs die op steeds meer locaties vast worden ingezet om het energieverbruik te verbeteren.

Remo Brunschweiler, CEO van Vanderlande, licht de verbondenheid van zijn bedrijf aan de Climate Pledge toe: “Wij willen een aandeel bijdragen aan de wereldwijde inspanningen om de klimaatcrisis aan te pakken door de CO2-uitstoot van al onze activiteiten terug te dringen. “We doen dit door efficiënter om te gaan met de energie binnen onze eigen activiteiten en door bij te dragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van onze klanten. Het is fijn deel uit te maken van The Climate Pledge en de ambitie na te streven klimaatneutraal te zijn tegen 2040. Door onze inzet voor duurzaamheid willen we de CO2-voetafdruk van onze activiteiten, die van onze klanten en leveranciers en van de samenleving als geheel verkleinen”, aldus de CEO. “Als ondertekenaar van The Climate Pledge is Vanderlande verheugd om zich aan te sluiten bij een gemeenschap die kennis, ideeën en best practices zal delen om de meest kritieke klimaatuitdagingen aan te pakken. We kijken ernaar uit om nauw samen te werken met Amazon, Global Optimism en de andere ondertekenaars van deze belangrijke missie.”

26.000 Zonnepanelen op de daken van het hoofdkantoor

Vanderlande zet zich al langere tijd in met acties om het milieu te verbeteren. Via het Global Forest Programme werkt het bedrijf samen met lokale bosbouwbedrijven om bomen te planten ter compensatie van de CO2-uitstoot. Bovendien voldoen veel van de internationale kantoren van het bedrijf aan de hoogste duurzaamheidsbeoordelingsnormen. Zo zullen de gebouwen van Vanderlande op het hoofdkantoor in Veghel dit jaar 2.600 zonnepanelen met een capaciteit van 871.760 kWh per jaar opleveren.


Als je regelmatig en graag goed nieuws leest, dan is nu een goed moment om ons te steunen. Goed Nieuws is gratis toegankelijk voor iedereen en wordt gefinancierd door lezers. Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, geeft voeding aan onze journalistiek en verzekert de toekomst van goednieuws.be. Steun Goed Nieuws al vanaf 1 euro - het duurt maar een minuutje. Dank je.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here