Redacteur: Jan H.F. van der Heyden; jan@dommelmeander.nl; foto Summa College

Ongeveer een jaar geleden begon Brainport Development met de pilot ‘Hybride Tech Docenten in Brainport.’ Dit project biedt technologieprofessionals de mogelijkheid hun baan te combineren met een docentschap. Het onderwijs staat namelijk te springen om docenten uit het werkveld. De Vlaamse ingenieur Sim Leys is iemand die naast zijn baan bij chipproducent ASML in Veldhoven voor een dag in de week leraar ‘Technicus Smart Industry’ is aan het Summa College op de Brainport Industry Campus in Eindhoven.Deze gloednieuwe studierichting komt er op verzoek van dertig bedrijven in Brainport, waaronder ASML, Philips, DAF en VDL. “Wie dit vak gaat studeren, gaat gouden tijden tegemoet”, zeggen ze daar.

Smart industry, ook wel Industrie 4.0 genoemd, wordt steeds belangrijker in het bedrijfsleven. Steeds meer apparaten, productiemiddelen en organisaties zijn gedigitaliseerd en met elkaar verweven. Slimme machines bijvoorbeeld die onderling met elkaar communiceren en apparaten die zelf doorgeven op welk moment zij service nodig hebben. Voor deze branche zijn vakmensen nodig die technische én ICT-vaardigheden combineren: de Technicus Smart Industry (TSI).

‘Slimme’ elektronica, big data en robotica

Een TSI’er werkt met slimme apparaten die gebruik maken van een microcontroller. Hij (m/v) leert embedded (geïntegreerde) elektronica ontwerpen, programmeren en testen. Tijdens de opleiding wordt alles geleerd over componenten als sensoren en actuatoren en besturingstechniek, zoals microcontrollers en PLC’s (Programmable Logic Controller ofwel programmeerbare logische eenheid, een elektronisch apparaat in de vorm van een digitale computer). Ook komen communicatie- en besturingsprotocollen (‘slimme’ apparaten die met internet verboden zijn) aan bod. Een TSI’er in opleiding komt meer te weten over big data en robotica.

Hybride docentschap past perfect binnen deze opleiding

Menno van Gennip is docent Mechatronica Industriële Automatisering bij het Summa College en ontwikkelt samen met o.a Sim Leys de nieuwe opleiding. ‘Het hybride docentschap past perfect binnen deze nieuwe opleiding’, legt hij uit. ‘We gaan als Summa College veel meer de samenwerking met het bedrijfsleven opzoeken. Studenten scherpen hun 21-century skills aan en gaan aan de slag met concrete vraagstukken uit het werkveld. Als je daarbij ondersteund wordt door een docent die het grootste deel van zijn tijd in dat werkveld dagelijks bezig is, dan is dat van toegevoegde waarde.’

Bedrijven verzorgen workshops en gastlessen

De dertig bedrijven geven het Summa College aan waar de behoefte ligt, maar werken ook zelf mee met workshops en gastlessen. Van Gennip en Leys werken nu nog aan de voorbereidingen. De nieuwe opleiding (een combinatie van werken en leren) start in september. “We beginnen met een klas met vijftien tot achttien en die krijgen we zeker vol. Die belangstelling is er”, aldus Van Gennip. 
Sim Leys uit Arendonk wilde ‘vroeger’ wiskundedocent worden, maar belandde uiteindelijk in de high tech-industrie. “Toen ik hoorde van de pilot ‘Hybride Tech Docenten’ wist ik direct: dát is iets voor mij. Ik vind het leuk om mijn ervaringen te delen met anderen.”


Als je regelmatig en graag goed nieuws leest, dan is nu een goed moment om ons te steunen. Goed Nieuws is gratis toegankelijk voor iedereen en wordt gefinancierd door lezers. Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, geeft voeding aan onze journalistiek en verzekert de toekomst van goednieuws.be. Steun Goed Nieuws al vanaf 1 euro - het duurt maar een minuutje. Dank je.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here