Pier van Blankenberge wordt gerenoveerd

Het startschot voor de renovatie van de Blankenbergse Pier is gegeven. Tijdens deze renovatieronde ondergaat niet het kopgebouw, maar wel de wandelweg of gangway een grondige metamorfose. Die zal er na de renovatie terug uitzien zoals de Pier in het interbellum.

Jurgen Content, schepen voor Openbare Gebouwen en Patrimonium: “De renovatiewerken zullen vermoedelijk 4 jaar duren. In 2025 zullen we een wandelweg zien die gereconstrueerd werd naar analogie van het model uit 1933. Toenmalige profileringen en de zwart-witte kleurschakeringen proberen we daarbij zoveel mogelijk te respecteren. Door gebruik te maken van hedendaagse materialen en technieken zal de gerestaureerde gangway beter bestand zijn tegen de invloeden van de zee. Een niet onbelangrijk aandachtspunt, want de huidige wandelweg kampt al jaren met betonrot en kon niet meer worden hersteld. Net daarom zijn deze renovatiewerken broodnodig. We zijn ontzettend dankbaar dat we daarbij financiële steun krijgen van de Vlaamse overheid. Het toont aan dat de Blankenbergse Pier een écht icoon is aan onze kust.”

Matthias Diependaele, Vlaams minister van Onroerend Erfgoed: “De Pier van Blankenberge is een iconisch monument en de oudste Pier aan de Atlantische kust van Europa. Veel Vlamingen associëren dit monument met zomerse vakanties, iets waar we allemaal naar uit kijken. Helaas is dit monument de laatste jaren in verval geraakt door de constante blootstelling aan de natuurelement. Het is dan ook met veel plezier dat de Vlaamse overheid 6,1 miljoen euro investeert in deze restauratie voor toekomstige generaties.” 

Voorbereidende werken

De renovatieronde start met de voorbereidende werken die tot aan het einde van de zomer 2021 zullen duren. Rond de Pier zal een metershoge, zeewerende, u-vormige, kofferdam (een dubbele rij damwanden, aangevuld met zand) opgericht worden vertrekkende vanaf de Zeedijk. Zo’n kofferdam is bestand tegen de zwaarste zeegolven zodat de aannemer de werken op een veilige en droge manier kan uitvoeren. Eerst is de oostkant van de Pier aan de beurt, later de westkant. Tijdens het plaatsen van de damwanden (heiwerken) is er ook een veiligheidszone ingecalculeerd van 25 meter. Deze heiwerken nemen vermoedelijk zes maanden in beslag, maar dat is sterk afhankelijk van de weersomstandigheden.

Tijdens de volledige duur van de werken blijft de Pier met brasserie en feestzaal toegankelijk. Vanaf het kopgebouw kan je blijven genieten van het uitzicht op zee. Tijdens de eerste fase (voorbereidende werken) kunnen bezoekers gebruik maken van de bestaande wandelweg die leidt naar het kopgebouw. Geïnteresseerden kunnen er de spectaculaire werkzaamheden volgen.

In een volgende fase, na de voorbereidende werken en dus na de zomer 2021, zal de huidige wandelweg worden afgebroken en zullen er alternatieve, geasfalteerde wegen aan de oost- en westzijde van de Pier worden ingericht. Voetgangers bereiken het kopgebouw dan via de linkerzijde van de werfzone, toeleveranciers en hulpdiensten geraken via de baan aan de rechterzijde tot aan het hoofdgebouw.

Korte geschiedenis

Dit unieke bouwwerk is de enige pier aan onze kust. Sinds de oprichting van de eerste pier zijn er al drie versies van het kopgebouw geweest.

De eerste pier, een gietijzeren constructie uit 1893-94, was geen lang leven beschoren. In het begin van WO I bliezen de Duitsers deze Pier op.

(lees verder onder foto)

Eerste gietijzeren pier 1893-94

Pas in 1933 werd er een nieuwe gebouwd, deze keer in beton. De betonnen Pier overleefde WO II maar bleek niet bestand tegen het gure zeeklimaat en zeewater en vertoonde al gauw tekenen van betonrot.

(Lees verder onder foto)

Kopgebouw betonnen pier 1933

.

Na verschillende halfslachtige oplappogingen besliste men eind jaren ‘90 om het kopgebouw volledig te renoveren. Het vernieuwde kopgebouw was in 2003 afgewerkt. Ondertussen is de renovatie gestart van de 350 meter lange wandelweg. Ook de gangway of ‘wandelweg’ kampt al jaren met betonrot en kan niet meer worden hersteld. Ze wordt gereconstrueerd naar het model uit 1933, en dit op basis van de bestaande plannen en historische foto’s. Ditmaal is het materiaal en de aangewende technieken beter bestand tegen de invloed van de zee.

3D-beeld

Als je regelmatig en graag goed nieuws leest, dan is nu een goed moment om ons te steunen. Goed Nieuws is gratis toegankelijk voor iedereen en wordt gefinancierd door lezers. Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, geeft voeding aan onze journalistiek en verzekert de toekomst van goednieuws.be. Steun Goed Nieuws al vanaf 1 euro – het duurt maar een minuutje. Dank je.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Jouw logo hier?

Goed Nieuws werkt op basis van vrijwilligers. Om onze kosten te dekken, zijn wij op zoek naar sponsors.

Herken je jezelf in de visie van Goed Nieuws en wil je sponsor worden? Neem dan contact met ons op.

Meer
berichten