Redacteur: Jan H.F. van der Heyden; jan@dommelmeander.nl; foto Koninklijke Philips

Philips gaat samen met The Walt Disney Company onderzoeken of het zogenaamde Ambient Experience-concept bijdraagt aan de vermindering van angst en spanning bij kinderen die een MRI-scan ondergaan. Philips maakt hiervoor een reeks geanimeerde verhalen, waaronder enkele van Disney’s meest geliefde personages zoals Mickey Mouse, Ariel, Marvel’s Avengers, Start Wars’Yoda, om de ‘patiëntervaring’ van kinderen tijdens MRI-onderzoeken te verbeteren.

Het Ambient Experience-concept bestaat uit een combinatie van beeld, muziek en dynamisch licht die zorgt voor een aangename en rustgevende omgeving voor patiënt en onderzoekers, waardoor zoveel mogelijk stress wordt weggenomen bij patiënten.

Volwassenen geeft het al een beklemmend claustrofobisch gevoel, maar kinderen weten vaak al helemaal niet wat hen overkomt als ze langzaam in de lawaaierige tunnel verdwijnen. En dan moeten ze ook nog eens goed stilliggen om de scan te laten lukken. Een MRI-scan ondergaan kan intimiderend zijn en daarom heeft Philips de hulp van Disney ingeroepen. 

Het klinische onderzoeksproject start deze zomer in zes Europese ziekenhuizen. De resultaten van het proefproject worden later dit jaar afgerond. Het is de eerste keer dat Disney samenwerkt als onderdeel van zulk een klinisch onderzoeksproject. 
Eenmaal in de tunnel kunnen patiënten de verlichting, video en geluid naar keuze instellen door een thema te selecteren. Dit geeft hun een gevoel van controle over de gang van zaken en zorgt voor een positieve concentratie.

Zachtjes slingeren door wolkenkrabbers in de stad met Spiderman

Ambient Experience helpt hen te ontspannen, aanwijzingen te volgen en beweging te minimaliseren zodra ze in de scanner zijn. De video-inhoud is afgestemd op de MRI-procedure en verstrekt informatie en begeleiding aan de patiënt inclusief informatie over de scanduur. Deze toegevoegde hulpmiddelen worden steeds belangrijker voor jongere patiënten die stilliggend MRI-scans moeten ondergaan. Hierdoor wordt de noodzaak om herhalingsscans te maken verminderd.

Kinderen kunnen zelf de Disney-animaties met hun favoriete hoofdrolspeler kiezen om een gevoel van vertrouwdheid, controle en comfort te verkrijgen. Van het vergezellen van Aladdin en Jasmine op een magische tapijtrit tot zachtjes slingeren door wolkenkrabbers in de stad met Spiderman, elk verhaal is speciaal ontworpen om het kind te kalmeren en te ondersteunen.

“Een bezoek aan het ziekenhuis kan behoorlijk intimiderend zijn voor kinderen.”

Kees Wesdorp, Business Leader Precision Diagnosis bij Philips, zegt erover: “Een bezoek aan het ziekenhuis kan behoorlijk intimiderend zijn voor mensen, en vooral voor kinderen. Daarom kan een meer patiëntvriendelijke en patiëntgerichte omgeving helpen de patiëntervaring te verbeteren en de eerste keer juiste beeldvorming te stimuleren voor betere resultaten. Met deze pilotstudie onderzoeken we de impact van Philips Ambient Experience, inclusief Disney’s speciaal ontwikkelde thema’s om kinderen door middel van een positieve ervaring in staat te stellen de medische procedure goed te doorlopen.”

Jan Koeppen, President van Walt Disney Company: “Ik heb uit de eerste hand gezien dat MRI-scans intimiderend kunnen zijn voor kinderen en ik vind het leuk hoe gefocust Philips is op de patiëntervaring. Bij Disney kijken we ernaar uit om de MRI-ervaring van Philips aan te vullen met onze verhalen en personages. We zijn verheugd om de resultaten van het klinische onderzoek te zien en de impact te kwantificeren die onze personages in deze omgeving kunnen hebben.” 

Disney heeft een lange geschiedenis van het brengen van magie en verhalen naar kinderziekenhuizen en verzorgingsplaatsen over de hele wereld. In 2018 kondigde Disney een verdere toezegging van $ 100 miljoen aan om de ‘patiëntenreis’ voor kinderen in ziekenhuizen over de hele wereld opnieuw vorm te geven als onderdeel van hun wereldwijde Social Purpose-programma.


Als je regelmatig en graag goed nieuws leest, dan is nu een goed moment om ons te steunen. Goed Nieuws is gratis toegankelijk voor iedereen en wordt gefinancierd door lezers. Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, geeft voeding aan onze journalistiek en verzekert de toekomst van goednieuws.be. Steun Goed Nieuws al vanaf 1 euro - het duurt maar een minuutje. Dank je.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here