Redacteur: Jan H.F. van der Heyden; jan@dommelmeander.nl; foto’s Iedereen onder dak.nu

Een campagne ‘Iedereen onder dak.nu’ heeft in drie maanden tijd 179.000 euro opgebracht, genoeg voor het baristaproject ‘Bakkie040’ in Eindhoven (040 is het kengetal van Eindhoven). Met dit geld worden in de stad op drie verschillende locaties speciale koffiebars gerealiseerd waar voormalig dak- en thuislozen worden opgeleid tot barista (specialist in het bereiden en serveren van speciale koffies, zoals espresso en cappuccino). De nieuwe vaardigheden en contacten die de voormalig dak- en thuislozen daarmee opdoen, vormen een belangrijke stap in de richting van een reguliere baan en een beter bestaan. Het is de bedoeling dat de koffiebars uiteindelijk volledig door voormalig dak- en thuislozen worden gerund.

Dit jaar verandert er veel aan de maatschappelijke opvang van dak- en thuislozen in Eindhoven. Er komt meer aandacht voor preventie, betere basiszorg, meer maatwerk en betere nazorg. Centraal in de nieuwe aanpak staat het bieden van nieuw perspectief in de vorm van werk.  
‘Bakkie040’ is een initiatief van ‘Springplank’, de organisatie die sinds 1 januari van dit jaar alle maatschappelijke opvang in de gemeente Eindhoven uitvoert. De gemeente Eindhoven financiert ‘Springplank’, maar het opzetten van het baristaproject viel daar niet onder. Vandaar de campagne waaraan meer dan 180 bekende en (voorheen) minder bekende sponsoren de strijd tegen dakloosheid letterlijk een gezicht gaven op een groot campagnedoek op het Veemgebouw op Strijp-S in Eindhoven. Het Veemgebouw is een voormalig opslagmagazijn van Philips op Strijp-S, dat het eerste industriepark was van de voormalige gloeilampenfabrikant, thans wereldleider op het gebied van gezondheidstechnologie. In de jaren ’90 trok Philips zich stapsgewijs terug uit de fabrieken op Strijp-S. Het gebied is herontwikkeld tot een broedplaats voor de creatieve sector.

Meer aandacht voor het groeiende probleem van dakloosheid

De campagne ‘Iedereen onder dak.nu’ was een initiatief van Woningcorporatie Trudo en Rotary Eeckaerde. Het doel van de actie was tweeledig: meer aandacht vestigen op het groeiende probleem van dakloosheid en voldoende geld inzamelen voor het baristaproject Bakkie040’. Woningcorporatie Trudo leverde de ruimte. Rotary Eeckaerde zette eigen expertise in en riep de hulp in van het bedrijfsleven. Samen zamelden ze geld in voor dit initiatief. 

Op de foto: de gulle gevers

Oprichter en algemeen directeur Thijs Eradus van de Springplank’: “Via Bakkie040 kunnen we onze kandidaten stappen laten zetten richting betaald werk. Zo brengen we ze ook op die manier ‘onder dak’. Het concept staat voor het verbinden met de wijk door vanuit een prettige woonomgeving heerlijke koffie te verkopen en een gesprekje met elkaar te hebben, van mens tot mens. We geven zo ook wat terug aan de wijk waar onze kandidaten wonen. Deze campagne heeft er voor gezorgd dat de stad anders kijkt naar daklozen. En dat is erg belangrijk bij onze opgave om iedereen zo snel mogelijk onder dak te brengen.”

Marita Cals, voorzitter ‘Rotary Eeckaerde’: “Het is meer dan geweldig wat deze stad, de inwoners en het bedrijfsleven samen in drie maanden tijd voor elkaar hebben gekregen. De hartverwarmende reacties, de positieve aandacht voor dakloosheid en de opbrengst overtreffen alle verwachtingen.”
Ook directeur-bestuurder Theo van Kroonenburg van Woningcorporatie Trudo blikt tevreden terug: “Ik had deze opbrengst vooraf niet durven dromen. En we zijn blij met de broodnodige positieve aandacht voor dakloosheid in deze stad. ‘Trudo’ draagt als woningcorporatie bij aan het leveren van huisvesting. Zo werken we aan een oplossing voor dit maatschappelijke probleem en zorgen we voor verbinding met de bewoner in de betreffende wijken.”

Steeds vaker zijn dak- en thuislozen ‘gewone mensen’

Dakloosheid is in heel Nederland een groeiend probleem. In 10 jaar tijd is het aantal dak- en thuislozen bijna verdubbeld. In een moderne, welvarende stad als Eindhoven hebben dagelijks meer dan 350 mensen geen dak boven hun hoofd. Daarnaast zijn er zo’n 80 ‘bankslapers’: mensen die voor een slaapplaats nog nét een beroep kunnen doen op familie, vrienden of kennissen.  
Veel mensen hebben een verkeerd beeld van dak- en thuislozen. Vroeger waren het vaak mensen met een zware of meervoudige psychische problematiek, en de nodige drank- of drugsverslavingen van dien. Nu zijn het steeds vaker ‘gewone’ mensen die door een opeenstapeling van alledaagse tegenslagen flink in de problemen raken.


Werd je blij van dit nieuws? Jij kan ons ook blij maken door 1 euro (meer mag natuurlijk ook) per maand over te schrijven op onze Triodosrekening (Goed Nieuws vzw): BE18 5230 8103 2865 - BIC-code TRIOBEBB. Jouw steun helpt ons om goed nieuws te blijven verspreiden. Merci! ❤

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here