Steeds meer professionele voetbalclubs pakken hun sociaal-maatschappelijke rol op
Redacteur: Jan H.F. van der Heyden; dommelmeander.nl; foto Gerd Altmann via Pixabay

Steeds meer professionele voetbalclubs worden er zich bewust van dat zij ook een belangrijke maatschappelijke functie en taak hebben te vervullen. De stad Eindhoven (240.000 inwoners) telt twee profclubs: PSV en FC Eindhoven. Beide verenigingen hebben hun maatschappelijke rol in  beleidsplannen vastgelegd. Het Partnerfonds Brainport Eindhoven, waarin PSV participeert, gaat zich in eerste instantie richten op schulden, “want schulden zijn vaak het begin van een ketenreactie aan problemen in huishoudens, zoals armoede.”
FC Eindhoven heeft een maatschappelijk plan ontwikkeld, dat zal gaan leiden tot meer maatschappelijke initiatieven binnen het domein ‘sport, bewegen & vitaliteit’.

Met de oprichting van het PSV Partnerfonds Brainport Eindhoven is een nieuwe regionale goede doelenstichting in het leven geroepen. Vanuit dit fonds willen zes topbedrijven, PSV en Brainport Development het leven van inwoners in zuidoost-Noord-Brabant die het moeilijk hebben duurzaam verbeteren. Het Partnerfonds gaat partijen bijeenbrengen in een gezamenlijke aanpak van een aantal urgente maatschappelijke opgaven. Te denken valt aan armoede, vitaliteit, werkloosheid, kansen voor kinderen en sociale cohesie. De zes bedrijven zijn niet de minste in de regio, namelijk ASML, Jumbo Supermarkten, High Tech Campus Eindhoven, Philips, VDL Groep en Swinkels Family Brewers (Bavaria). Samen werken zij aan oplossingen voor urgente maatschappelijke problemen in de regio.

“In de hele Brainportregio zijn ongeveer 6000 gezinnen met schulden.”

“In Brainport-regio Eindhoven leven we samen in een succesvolle regio waarin bedrijven, overheden en kennisinstellingen intensief én constructief samenwerken aan een mooie toekomst”, stelt president-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep. “Samen maken we de meest complexe machines en vernieuwende producten die de wereld duurzamer, beter én gezonder maken. Toch zijn er mensen in onze regio die het sociaal moeilijk hebben en zich niet altijd verbonden voelen met onze regio. Zij profiteren niet mee, terwijl hun omgeving wel verandert. Voor hen is dit Partnerfonds bedoeld: Brainport moet van én voor iedereen zijn, want iedereen is Brainport. Daar zetten wij ons graag voor in.”   
Het fonds is voor de hele Brainport-regio en de eerste maatschappelijke opgave waar het Partnerfonds zich op gaat richten, is schulden. Alleen al in de gemeente Eindhoven zijn ongeveer 3.500 arme mensen mét schulden in beeld. Deze mensen hebben minder dan 130 procent van het minimumloon te besteden. In de hele Brainport-regio praten we over ongeveer 6.000 gezinnen met schulden. Volgens de planbureaus groeit het aantal mensen dat in armoede leeft tot 2035 met ruim een kwart. De economische krimp als gevolg van de coronacrisis komt daar bovenop.
Bij de inzet van het Partnerfonds kan worden gedacht aan ondersteuning bij het beheer van schulden, maar ook aan budgetbegeleiding en door eventueel kleine kredieten en leningen te regelen. Het Partnerfonds zal meer doen dan bijdragen met een financiële impuls, zoals het inzetten van de menskracht en expertise van het netwerk van het Partnerfonds. Het fonds wil bijdragen aan het vergroten van de impact van bestaande sociale initiatieven en structuren.
Programma’s die het Partnerfonds een warm hart toedragen kunnen alle 21 regiogemeenten van Brainport Eindhoven bestrijken. Het doel is een succesvolle regio voor alle inwoners die bekend staat om haar talent, vitaliteit en trots. Dit zijn ook de thema’s van de initiatiefnemers die zijn vastgelegd in hun partnerschap met PSV.

“We zijn pas succesvol als we zowel zakelijk als sociaal samenwerken en winnen.”

Peter Wennink, president en CEO van het succesvolle ASML: “De bedrijven in de Brainport-regio zijn internationaal de absolute top en trekken knappe koppen van over de hele wereld om mee te werken aan verdere groei en succes. Daarmee creëren we veel welvaart voor de regio én voor Nederland, maar dat is niet genoeg. We moeten ervoor zorgen dat alle inwoners kunnen bijdragen en profiteren. We zijn pas succesvol als we zowel zakelijk als sociaal samenwerken en winnen, opdat iedereen zich straks een trotse Brainport-inwoner voelt”

Vanuit gezond economisch en maatschappelijk perspectief samenwerken aan een inclusieve samenleving

Naast PSV gaat ook de andere voetbalclub, FC Eindhoven, samenwerken met de Stichting Koenraed om meer maatschappelijke slagkracht te creëren en hun maatschappelijke impact verder te vergroten. De stichting heeft als doel mensen met afstand tot de arbeidsmarkt meer kansen te bieden. Dit sociale ondernemen wordt mede mogelijk gemaakt door een aantal belangrijke organisaties achter de stichting. Het is een groot netwerk waarin bedrijven in de Brainportregio samenwerken met een aantal organisaties. Bedrijven, werkgevers en ondernemers die zich bij Koenraed aansluiten vormen samen een platform om vanuit een gezond economisch en maatschappelijk perspectief samen te werken aan een inclusieve samenleving.

Als je regelmatig en graag goed nieuws leest, dan is nu een goed moment om ons te steunen. Goed Nieuws is gratis toegankelijk voor iedereen en wordt gefinancierd door lezers. Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, geeft voeding aan onze journalistiek en verzekert de toekomst van goednieuws.be. Steun Goed Nieuws al vanaf 1 euro – het duurt maar een minuutje. Dank je.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Jouw logo hier?

Goed Nieuws werkt op basis van vrijwilligers. Om onze kosten te dekken, zijn wij op zoek naar sponsors.

Herken je jezelf in de visie van Goed Nieuws en wil je sponsor worden? Neem dan contact met ons op.

Meer
berichten