Unieke asfaltzonnecollector houdt pad op campus UAntwerpen sneeuw- en ijzelvrij
bron: UAntwerpen

Sneeuw en ijzel maken de wegen – ondanks de inspanningen van de strooidiensten – dezer dagen gevaarlijk glad. Eén uitzondering: een stukje fietspad op Campus Groenenborger van UAntwerpen. Een buizensysteem met stromend water zorgt ervoor dat sneeuw en ijzel geen kans krijgen op het asfalt.

De Onderzoeksgroep EMIB (Energy and Materials in Infrastructure and Buildings), verbonden aan de Faculteit Toegepaste Ingenieurswetenschappen van de Universiteit Antwerpen, heeft ontzettend veel expertise rond asfalt in huis. Zo hebben de wetenschappers op de openbare weg meerdere proefprojecten lopen rond stiller en duurzamer asfalt. In 2017 werd er op Campus Groenenborger een pad aangelegd waarin maar liefst acht innovatieve asfalttechnologieën werden toegepast.

Zoals vloerverwarming

“Een van die technologieën draait rond een asfaltzonnecollectorsysteem”, vertelt prof. Wim Van den bergh. “In het asfalt zit een buizensysteem met stromend water. Vergelijk het met vloerverwarming. In de zomer koelt het water het asfalt af en in de winter warmt het water het wegdek op. Zo kan de temperatuur van het asfalt voortdurend beheerst worden en dat is een prima zaak voor het wegdek.

Traditioneel asfalt wordt immers blootgesteld aan temperaturen tussen -15°C en 55°C, omdat de zon asfalt opwarmt. Dat leidt in de zomer tot spoorvorming en in de winter tot scheurtjes in het wegdek. Die problemen worden met de innovatieve technologie vermeden. Het asfalt kan zo veel langer mee gaan.

Goedkoper op de lange termijn

Van den bergh: “Het verwarmde asfalt heeft nog een groot voordeel: er kan zich geen ijzel vormen en de sneeuw blijft niet liggen. En zo komt het dat de stevige winterprik heel Vlaanderen onder een wit laken gelegd heeft, op één stukje fietspad op de campus aan de Groenenborgerlaan na.”

Het asfaltzonnecollectorsysteem vergt aanvankelijk – bijna vanzelfsprekend – een grotere investering, maar op termijn is de technologie vaak zelfs goedkoper. “Je moet natuurlijk alle parameters in rekening brengen”, legt Van den bergh uit. “Er is uiteraard de verlengde levensduur, maar het asfalt is ook veiliger en vermijdt dus ongevallen door bijvoorbeeld ijzelvorming.”

Als je regelmatig en graag goed nieuws leest, dan is nu een goed moment om ons te steunen. Goed Nieuws is gratis toegankelijk voor iedereen en wordt gefinancierd door lezers. Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, geeft voeding aan onze journalistiek en verzekert de toekomst van goednieuws.be. Steun Goed Nieuws al vanaf 1 euro – het duurt maar een minuutje. Dank je.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Jouw logo hier?

Goed Nieuws werkt op basis van vrijwilligers. Om onze kosten te dekken, zijn wij op zoek naar sponsors.

Herken je jezelf in de visie van Goed Nieuws en wil je sponsor worden? Neem dan contact met ons op.

Meer
berichten