De vijfde Tournée Minérale
bron: VAD - Afbeelding van StockSnap via Pixabay

Vandaag gaat de vijfde editie van Tournée Minérale van start. De campagne van De Druglijn roept iedereen op om in februari een maand geen alcohol te drinken. Via sociale media en de website, ondersteunt de campagne de deelnemers met gezondheidsboodschappen, getuigenissen, mocktailrecepten en een ‘augmented reality’-filter.

Tournée Minérale in tijden van corona

Ook tijdens corona blijft een maand zonder alcohol nodig en nuttig volgens de organisatoren. Een deel van de mensen is thuis meer alcohol gaan drinken dan tevoren. Een maand pauze inlassen is de perfecte manier om te zorgen dat dat extra thuisdrinken geen blijvende gewoonte wordt.

In Groot-Britannië en de VS lijkt corona alvast geen domper op de alcoholvrije feestvreugde te zijn. Het aantal deelnemers aan Dry January steeg dit jaar aanzienlijk in beide landen.

Een toren van lege glazen

Om de deelnemers in deze uitzonderlijke periode te ondersteunen, deelt Tournée Minérale op sociale media en de website tips om de maand goed door te komen. Eén van de deelnemers blogt ook over zijn ervaringen tijdens deze editie.

Daarnaast pakt de campagne deze week op sociale media uit met een zogenaamde ‘augmented reality’ filter. Je geeft eerst in hoeveel glazen alcohol je normaalgezien denkt te drinken per week. De filter tovert daarna op jouw foto een toren van glazen tevoorschijn, die zichtbaar maakt hoeveel alcohol je tijdens de hele Tournée Minérale-periode niet zal drinken.

“Heel wat mensen zeggen dat ze maar af en toe een glaasje drinken, en dan lijkt dat wel mee te vallen”, zegt directeur van VAD Katleen Peleman. “Meestal gaat het echter om vaste, wekelijkse gewoontes, en dan telt het snel op. We zijn dus benieuwd naar de omvang van de torens. En hoe je het ook draait of keert, alcohol is nu eenmaal geen gezond product. De glazen toren is een speelse manier om de Tournée Minérale-deelnemers er even bij stil te laten staan dat ze misschien wel meer alcohol drinken dan ze denken.”

Nieuwe Tournée Minérale-mocktail

Dat je geen alcohol drinkt, hoeft trouwens niet te betekenen dat je een maand lang niets lekkers kan drinken. De vele horecazaken die deelnemers vorig jaar van een degelijk alcoholvrij aanbod voorzagen blijven voorlopig dicht. Maar je kan zeker thuis de mocktailshaker in jezelf naar boven halen. Handig daarbij is dat het aanbod aan alcoholvrije dranken nog nooit zo groot was!

Deelnemers kunnen het thuis bijvoorbeeld feestelijk maken met de mocktail van Marie van the Mockailclub. Naar goede gewoonte ontwikkelde zij de jaarlijkse Tournée Minérale-mocktail: de Hibiscus Spice, een origineel drankje met friszure hibiscustoetsen en kruidige dragon.

Vlaams minister van Welzijn en Volksgezondheid Wouter Beke: ‘Alcohol draait om gewoontes, maar de coronacrisis heeft daar een zekere impact op gehad en het is goed om daar even bij stil te staan. Zo kreeg De Druglijn meer expliciete hulpvragen via mail, chat en telefoon, en duurden de telefoongesprekken ook langer. Sensibilisering via initiatieven zoals Tournée Minérale blijft dan ook ontzettend belangrijk. Zelf doe ik uiteraard ook opnieuw mee.’

Als je regelmatig en graag goed nieuws leest, dan is nu een goed moment om ons te steunen. Goed Nieuws is gratis toegankelijk voor iedereen en wordt gefinancierd door lezers. Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, geeft voeding aan onze journalistiek en verzekert de toekomst van goednieuws.be. Steun Goed Nieuws al vanaf 1 euro – het duurt maar een minuutje. Dank je.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Jouw logo hier?

Goed Nieuws werkt op basis van vrijwilligers. Om onze kosten te dekken, zijn wij op zoek naar sponsors.

Herken je jezelf in de visie van Goed Nieuws en wil je sponsor worden? Neem dan contact met ons op.

Meer
berichten