Redacteur: Jan H.F. van der Heyden; jan@dommelmeander.nl; foto kalhh via Pixabay

De wereldwijde non-profit liefdadigheidsinstelling CDP, die bedrijven, steden, staten en regio’s ondersteunt bij het meten en beheren van hun risico’s en kansen op het gebied van klimaatverandering, waterveiligheid en ontbossing, heeft Philips opnieuw erkendvoor zijn zakelijk leiderschap op het gebied van milieuprestaties en transparantie. Philips, wereldleider op het gebied van gezondheidstechnologie, heeft zich voor het achtste achtereenvolgende jaar verzekerd van een plaats op de prestigieuze ‘A List’ van CDP voor de aanpak van klimaatverandering. Philips realiseerde in 2019 een omzet van 19,5 miljard euro en heeft ongeveer 81.000 werknemers in dienst met verkoop en diensten in meer dan 100 landen.

De jaarlijkse milieu-openbaarmaking en het scoringsproces door CDP wordt algemeen beschouwd als de gouden standaard van corporate milieu transparantie. De ‘scoring methodologie’ van CDP beoordeelt bedrijven op de volledigheid van hun openbaarmaking, bewustzijn en beheer van milieurisico’s en demonstratie van ‘best practices’ in verband met milieuleiderschap, zoals het stellen van ambitieuze en zinvolle doelen.  

“Als doelgericht innovatiebedrijf hebben we duurzaamheid tot een hoeksteen gemaakt van hoe we innoveren en hoe we zaken doen”, zegt Frans van Houten, CEO van Philips. “Dankzij de creativiteit, inspiratie en vastberadenheid van onze meer dan 80.000 medewerkers zijn we verenigd in onze ambitie om zinvolle innovatie te leveren om de wereld gezonder en duurzamer te maken.”

Philips is momenteel bezig met het voltooien van de doelstellingen in het ‘Healthy people, Sustainable planet’ 2016 – 2020 programma. Deze omvatten o.m. het CO2-neutraal worden in de eigen activiteiten en het genereren van 15% van de omzet uit circulaire economie-oplossingen. Om verder voort te bouwen op deze prestaties, lanceerde Philips een nieuw kader voor verantwoord en duurzaam zakendoen. Dit bestaat uit een uitgebreide reeks doelstellingen en toezeggingen in de dimensies Environmental, Social and Corporate Governance (ESG). Het toepassingsgebied van deze milieutoezeggingen omvat het streven om 75% van het totale energieverbruik (inclusief brandstof) uit hernieuwbare bronnen te halen, de inkomsten uit de circulaire economie te verhogen tot 25% van de omzet en tegen 2025 geen afval naar stortplaatsen te sturen. Philips wil ook samenwerken met zijn leveranciers om de ecologische voetafdruk van zijn gehele toeleveringsketen te verkleinen in overeenstemming met het klimaatakkoord van Parijs van 1,5oC.

De staat van dienst van Philips op het nemen van verantwoord en duurzaam zakendoen is niet onopgemerkt gebleven. Zo heeft het bedrijf een toppositie in de Sustainalytics rankings en werd bekroond met de tweede plaats in de Wall Street Journal’s 100 meest duurzaam beheerde bedrijven in de wereld. Onlangs werd Philips opnieuw erkend als een toonaangevend bedrijf voor duurzaamheidsprestaties in de wereldwijde Dow Jones Sustainability Indices lijst van 2020.


Werd je blij van dit nieuws? Jij kan ons ook blij maken door 1 euro (meer mag natuurlijk ook) per maand over te schrijven op onze Triodosrekening (Goed Nieuws vzw): BE18 5230 8103 2865 - BIC-code TRIOBEBB. Jouw steun helpt ons om goed nieuws te blijven verspreiden. Merci! ❤

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here