Redacteur: Jan H.F. van der Heyden; jan@dommelmeander.nl; foto Koninklijke Philips

Wat maakt een bedrijf tot een goede plek om te werken? Als je dat wilt weten, moet je het aan de werknemers vragen. Dat is de filosofie achter het jaarlijkse World’s Best Employers-onderzoek van het gerenommeerde Amerikaanse zakentijdschrift Forbes. Van de 25 onderzochte bedrijven in de categorie ‘Health Care Equipment & Services’ krijgt Philips de hoogste waardering. En of deze erkenning nog niet genoeg is, behoort het Head Human Resources van Philips Benelux, Suzanne Verzijden, volgens het juryrapport van het vakblad Management Team geplaatst bij de ‘MT Next Leadership 50’. Dit is een overzicht van ‘hét leiderschapstalent van Nederland tot en met 45 jaar.’  

Op de volledige lijst van Forbes staan 750 grote bedrijven, gerangschikt naar werknemerstevredenheid. Philips, wereldleider op het gebied van gezondheidstechnologie, staat in deze wereldwijde ranglijst op de 16de plaats. In totaal zijn voor het onderzoek 160.000 werknemers uit 58 landen ondervraagd. 

In het onderzoek werd werknemers gevraagd om de reactie van hun werkgever op COVID-19 te beoordelen. Andere belangrijke factoren waren gendergelijkheid, talentontwikkeling en sociale verantwoordelijkheid. 

Naar 30% genderdiversiteit in senior-leidinggevende functies

“Wat iedereen binnen Philips verenigt, is ons gezamenlijke doel om de gezondheid en het welzijn van mensen te verbeteren door middel van zinvolle innovatie”, aldus Daniela Seabrook, Chief Human Resources Officer bij Philips Nederland, de van oorsprong Eindhovense onderneming en nog steeds met ‘research en ontwikkeling’ in Eindhoven gevestigd. “Het is nu belangrijker dan ooit om de gezondheid, het welzijn en de groei van onze medewerkers te stimuleren, zodat we onze klanten beter van dienst kunnen zijn. Ik zie deze notering dan ook als een grote erkenning van onze inspanningen om onze cultuur te versterken en inclusiever en diverser te zijn, waarbij we gebruik maken van het volledige potentieel, de passie en de creativiteit van onze medewerkers gedurende hun hele carrière. De reis stopt hier echter niet; we zijn druk bezig met andere manieren om onze mensen op alle niveaus van de organisatie verder te ondersteunen en te versterken.”

In de nieuwe doelstellingen op het gebied van milieu, sociale en corporate governance (ESG) streeft Philips naar 30 procent genderdiversiteit in senior-leidinggevende functies tegen het einde van 2025. Voor 2020 is de doelstelling 25 procent.

 Verantwoordelijk voor 15.000 werknemers

“Haar mentaliteit om continu te willen verbeteren heeft haar gebracht waar ze nu is”, aldus het juryrapport van Management Team in de ‘MT Next Leadership 50’ over Suzanne Verzijden, Head of HR Benelux bij Philips.  

Sinds 2006 publiceert het vakblad elk jaar de ‘MT Next Leadership 50’.  In 2018 haalde Jan Franssen, CFO van Philips Benelux ook al de lijst, in 2019 viel die eer te beurt aan Wouter van Doorn,  Head of HR International Markets bij Philips.

Na haar studie Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam startte Suzanne Verzijden in 2006 haar carrière bij Philips als HR Manager in Amsterdam. Namens het onderdeel Oral Healthcare werkte ze onder meer enige tijd in de Verenigde Staten. In haar huidige dubbelrol als Head of HR is ze verantwoordelijk voor Philips Benelux én voor Personal Health wereldwijd – in totaal zo’n 15.000 medewerkers.

Mensen aanmoedigen zichzelf te zijn en uit te spreken 

Suzanne ziet het als haar missie het bedrijf continu te helpen met ontwikkelen, waarbij de medewerker centraal staat. “Of het nu gaat om het aantrekken van het juiste talent of continu ontwikkelen; we willen dat mensen zich goed voelen bij Philips. Dat betekent dat we een inclusieve cultuur creëren waarin we mensen aanmoedigen om zichzelf te zijn en zich uit te spreken.”  

Het ideale bedrijf maakt volgens Suzanne de wereld beter dan die op dit moment is: “Een duidelijke purpose is een belangrijke motivator voor de huidige en toekomstige generaties, zeker gegeven uitdagingen in de wereld als klimaat en sociale vernieuwing.”

Naast veranderingsgezindheid ziet Suzanne verbindingskracht als een belangrijke eigenschap van de volgende generatie managers: “Het positief kunnen verbinden van perspectieven en mensen uit alle windstreken van de wereld en maatschappij is cruciaal voor succes.”


Als je regelmatig en graag goed nieuws leest, dan is nu een goed moment om ons te steunen. Goed Nieuws is gratis toegankelijk voor iedereen en wordt gefinancierd door lezers. Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, geeft voeding aan onze journalistiek en verzekert de toekomst van goednieuws.be. Steun Goed Nieuws al vanaf 1 euro - het duurt maar een minuutje. Dank je.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here