Redacteur Jan H.F. van der Heyden; jan@dommelmeander.nl; foto PIRO4D via Pixabay

Retaildeskundigen noemen de overname van HEMA door Jumbo een slimme strategische zet.
Het ligt voor deskundigen voor de hand dat in de toekomst nauwer samengewerkt zal worden tussen Jumbo en de warenhuisketen. De twee zijn namelijk bepaald geen vreemden van elkaar. Jumbo en HEMA sloten eerder al een commerciële samenwerking. Er liggen al enige tijd producten uit het HEMA-assortiment bij Jumbo-supermarkten in de schappen.

Laurens Sloot, supermarktdeskundige aan de Rijksuniversiteit van Groningen, noemt de voorgenomen samenwerking tussen Jumbo en HEMA een slimme zet.  Hij zegt: “Jumbo en HEMA staan allebei te boek als winkels met een goede prijs-kwaliteitverhouding. HEMA haalt nu een kwart van de omzet uit de verkoop van voedsel, met de expertise van Jumbo kan dat wellicht worden uitgebouwd.”

“Overname biedt allerlei slimme kansen voor Jumbo.”

Ook retaildeskundige Erik Hemmes vindt de overname een goede strategische zet van Jumbo. Dat de Jumbo-familie de nieuwe eigenaar wordt van HEMA verbaast hem overigens niet. Hemmes: “De twee zijn geen vreemden van elkaar, er was al langer een commerciële samenwerking. Zo nam het concern uit Veghel al verschillende HEMA-winkels over in grote steden en liggen er al een tijdje non-foodproducten uit het HEMA-assortiment in de schappen van de supermarkt. Nu wordt deze eerder ingezette beweging verder uitgerold.”

Volgens Hemmes biedt de overname allerlei slimme kansen voor Jumbo.  “In één klap zijn er allerlei locaties beschikbaar waar mogelijk supermarkten kunnen komen, op plekken waar Jumbo tot nu toe nog niet echt voet aan de grond kon krijgen. Denk aan Amsterdam. Verder zijn er de HEMA-restaurants, waar Jumbo de kennis van La Place kan gebruiken om de winkels beter te laten draaien. Wie weet maken ze er op sommige locaties La Place-restaurants van.”

“Strategisch is Jumbo heel sterk bezig.”

Hemmes vindt het heel slim hoe de Veghelse supermarktketen te werk gaat. Volgens de retaildeskundige is dat het bijzondere van Jumbo: “Niemand anders doet dit op deze manier. Ze kijken op lange termijn naar groei en nemen links en rechts winkels en formules over. Ze zetten daarmee stappen die concurrenten niet zetten. Strategisch zijn ze heel sterk bezig.”
Volgens Hemmes is de strategische bal bij Jumbo voorlopig nog niet uitgerold. “Dit blijft doorgaan”, verwacht hij. “De familie Van Eerd is ook actief op de Belgische markt. Het zou me niet verbazen als ze daar in de toekomst ook bedrijven gaan overnemen.”


Werd je blij van dit nieuws? Jij kan ons ook blij maken door 1 euro (meer mag natuurlijk ook) per maand over te schrijven op onze Triodosrekening (Goed Nieuws vzw): BE18 5230 8103 2865 - BIC-code TRIOBEBB. Jouw steun helpt ons om goed nieuws te blijven verspreiden. Merci! ❤

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here