Redacteur: Jan H.F. van der Heyden; jan@dommelmeander.nl; foto Skoso

De Stichting voor Katholiek Onderwijs Sint-Oedenrode (SKOSO) wil in het kader van innovatief onderwijs op de gebieden ICT, wetenschap, techniek en excellentie een olievlekwerking tot stand brengen op de scholen van SKOSO zelf, maar ook in de regio en misschien wel later ook daarbuiten, het liefst in samenwerking met zoveel mogelijk externe partijen.

SKOSO wil ‘haar’ 1250 kinderen op 7 verschillende scholen al vanaf jonge leeftijd leren hoe ze een bijdrage kunnen leveren aan een duurzame samenleving. Via ontdekken, onderzoeken en ontwerpen wil de stichting kinderen motiveren een bijdrage te leveren aan een wereld van duurzame energie. Door de juiste kennis en betrokkenheid kunnen kinderen namelijk een verschil maken, nu en in de toekomst, aldus het stichtingsbestuur.

Centraal in het ‘ontdeklab’: de 17 werelddoelen voor duurzame ontwikkeling van de VN

Om deze doelstellingen te realiseren heeft SKOSO een ‘ontdeklab’ binnen de school opgezet. Het is de bedoeling dat op kort termijn op alle zeven SKOSO-scholen mini-ontdeklabs worden gerealiseerd. Dit schooljaar staat in het teken van het ‘doorontwikkelen’ naar een SKOSO ‘Ontdeklab’ waarbij de 17 ‘Sustainable Development Goals’ (SDG’s), de 17 werelddoelen voor duurzame ontwikkeling van de VN, centraal staan. Deze werelddoelen gelden in alle landen en voor alle mensen. De kern van de SDG’s is: einde maken aan extreme armoede, ongelijkheid, onrecht en klimaatverandering.

Met de ‘21st Century Skills’ (een verzamelterm voor een aantal algemene competenties die belangrijk zijn in de huidige kennis- en netwerksamenleving, ook wel ‘21e eeuwse vaardigheden’ genoemd) wil de stichting het eigenaarschap bij kinderen vergroten door het ontdekkend, onderzoekend en ontwerpend leren te stimuleren. Ze wil kinderen leren werken met nieuwe technische materialen in een omgeving waarin ze zelf mogen creëren en produceren en vaardiger worden om in logische stapjes te gaan denken. Door samen te werken, keuzes te maken in het ontwikkelproces en hierop te reflecteren, leren zij hoe ze hun doel kunnen bereiken.

Masterclasses over duurzaamheid en samenwerking als onderdeel van de SDG-tour

De eerste SDG-masterclass in het ‘Ontdeklab’ voor de groepen 7 en 8 is inmiddels achter de rug. Van Gerard Huiskens van het bedrijf Ahrend in Sint-Oedenrode (een dorp met 17.500 inwoners behorend tot de gemeente Meierijstad) hoorden de leerlingen hoe meubels in elkaar zitten en hoe je deze duurzaam kunt opbouwen met gerecyclede materialen. Ahrend produceert met 1200 man sterk kantoormeubelen. De masterclass is een onderdeel van de SDG-tour waarbij duurzaamheid en samenwerking met zoveel mogelijk externe partijen centraal staan bij de onderwijsthema’s.

De 17 werelddoelen op een rij

SKOSO gebruiktde 17 SDG’s als kader om het thema duurzaamheid binnen het onderwijs te integreren. De 17 werelddoelen zijn in 2015 tot stand gekomen. Toen tekenden 193 wereldleiders van de Verenigde Naties de ‘Sustainable Development Goals.’ Ook Nederland heeft deze doelen ondertekend. De deadline voor het bereiken van de doelen is 2030.

Alle doelen op een rij:

  1. Geen armoede
  2. Geen honger
  3. Gezondheidszorg voor iedereen
  4. Iedereen naar school
  5. Vrouwen en mannen zijn overal gelijkwaardig
  6. Schoon drinkwater en goede sanitaire voorzieningen voor iedereen
  7. Schone en betaalbare energie
  8. Eerlijke en sociale economische groei
  9. Veilige infrastructuur en beschikbare kennis voor iedereen
  10. Gelijke kansen voor iedereen
  11. Leefbare, duurzame steden
  12. Duurzame productie en consumptie
  13. Klimaatverandering stoppen
  14. Gezonde oceanen, zeeën en rivieren
  15. Gezonde bossen en een rijke biodiversiteit
  16. Vrede, veiligheid en rechtvaardigheid
  17. Samenwerken voor de Werelddoelen

Werd je blij van dit nieuws? Jij kan ons ook blij maken door 1 euro (meer mag natuurlijk ook) per maand over te schrijven op onze Triodosrekening (Goed Nieuws vzw): BE18 5230 8103 2865 - BIC-code TRIOBEBB. Jouw steun helpt ons om goed nieuws te blijven verspreiden. Merci! ❤

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here