Auteur: Charlotte Deprez - foto: Altruïs

Websites en sociale media zijn niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Dat moet volgens Daan Annemans, Ruben Saldana Sandoval en Gaspar Saldana Sandoval ethischer, ecologischer en gebruiksvriendelijker. In volle coronatijd richtten de drie Brusselse twintigers Altruïs op, een uniek designbureau dat streeft naar een betere toekomst. Hun missie is duidelijk: altruïsme versterken in de samenleving.

Het doel van Altruïs is altruïsme versterken in de maatschappij. Wat verstaan jullie daaronder?

Daan: Altruïsme is onvoorwaardelijk andere mensen helpen. Dat is iets wat ik in Ruben en Gaspar ook altijd heb gezien. Aan dat altruïsme worden waarden gelinkt. Bij websites is dat bijvoorbeeld veiligheid, ecologie en gebruiksvriendelijkheid. Als een website heel zwaar is, vraagt die meer energie van de datacentra en transmissienetwerken. Daardoor zal er meer uitstoot zijn om die website te draaien. Dus hoe meer light-weight de website is, hoe ecologischer. Dan gaat die website sneller laden, wat het meteen gebruiksvriendelijker maakt. We zorgen er ook voor dat de websites veilig zijn. Heel veel websites, ook van grote bedrijven, zijn dat niet. Het is iets technisch, maar we zorgen er bijvoorbeeld voor dat de site een SSL-certificaat heeft. Naast die instrumentele waarden van hoe een website moet zijn, willen we zo eerlijk, flexibel en altruïstisch mogelijk naar mensen toe handelen.

Ruben: De eerlijkheid en flexibiliteit implementeren we bijvoorbeeld in onze communicatie naar klanten. Als we een offerteprijs voorleggen en we zien dat het uiteindelijk meer zou kosten, dan communiceren we dat heel duidelijk. Als klanten naar ons komen met iets waar we geen expertise in hebben, dan gaan we ook duidelijk zeggen dat het misschien beter is dat ze daar iemand anders voor aannemen. We vinden het belangrijk om niet rond de pot te draaien. Dat is het eerlijkste.

Het concept is uniek. Kan ik zeggen dat jullie pioniers zijn in wat jullie doen?

Daan: Als je het zo wil noemen… (lacht). In België is er inderdaad geen enkel ander bedrijf die hetzelfde doet. In Londen heb je wel Wholegrain Digital, maar daar ligt de focus heel sterk op ecologische sites. Wij zetten niet enkel in op ecologie, maar ook op veiligheid, gebruiksvriendelijkheid en ethiek. We proberen een combinatie van verschillende waarden af te wegen. In die zin zijn we een uniek bedrijf.

Ruben: Ik vind pioniers wel een goede term (lacht). Het brengt wel een glimlach op mijn gezicht.

Daan: Pas op, hé. We mogen onze ego’s niet te veel voeden (lacht). Al mogen we wel toegeven dat we innovatieve ideeën hebben. Innovatie begint bij jezelf. We proberen zo altruïstisch mogelijk te handelen. En wat voortvloeit uit een positieve intentie, heeft sowieso een positieve impact.

In April zijn jullie gestart, in volle coronacrisis. Was dat een goede periode?

Gaspar: Het was vooral een heel interessante periode. We hadden wel geluk dat we al een aantal klanten kenden. In het begin hadden we meteen heel toffe projecten. We hebben al veel bereikt in die voorbije maanden. Lockdown of geen lockdown, we hadden het sowieso gedaan.

Ruben: Het was eigenlijk het perfecte moment. Het idee was al een tijd aan het groeien. Ik werkte daarvoor in de culturele sector, in BOZAR. Alle culturele instellingen en musea gingen plots dicht en ik had dus geen werk meer. Gaspar was werk aan het zoeken en Daan was al zelfstandig. Daarom dachten we: “We doen het nu, want als het nu niet gebeurt, wanneer dan wel?”

Maar hadden jullie geen schrik om zonder inkomen te vallen?

Daan: Er waren een paar mogelijke klanten uit de culturele sector die zijn weggevallen. We hadden dus misschien meer kunnen groeien, mocht er geen corona zijn, maar het is nu zo. We waren allemaal super enthousiast om gewoon te beginnen. We willen ons niet laten leiden door angst en stress. Dat is gewoon heel onproductief.

Ruben: We zijn ook nog jong. Als het niet nu gebeurt, dan wachten we nog twee jaar. Twee jaar wordt dan drie jaar en dan heb je er misschien geen zin meer in, omdat je dan al ergens anders werkt.

Gaspar: We hebben ook een goede dynamiek en communiceren heel open. Als iemand zich ergens niet goed bij voelt, dan bespreken we dat. Natuurlijk hebben we stresserende momenten, maar we geraken daar altijd uit. We hebben ook verschillende talenten. Daan is heel goed in design, Ruben is een krak in het financiële aspect en ik ben webdeveloper. Het is fijn dat we elk onze hoofdtalenten hebben en die kunnen combineren en delen met elkaar.

Het lukt dus wel om er een loon uit te halen?

Daan: Sinds april hebben we een stabiel maandloon. Dus dat lukt wel.

Ruben: Natuurlijk zouden we graag hebben dat er meer geld op de bankrekening zou staan en we echt totaal geen zorgen meer zouden hebben. Maar zoals Gaspar zei, we zijn nog maar een halfjaar verder. Als je kijkt naar het aantal start-ups die in hun eerste jaar ten onder gaan en hoeveel bestaande bedrijven de laatste maanden de boeken moesten sluiten, dan denk ik dat we goed bezig zijn.

Daan: De reden daarvoor vind ik ook belangrijk om te zeggen: het is niet onze intentie om veel geld te verdienen. We willen mensen helpen. Ik denk dat dat een sterke bijdrage heeft geleverd aan hoe het nu gaat.

Jullie willen mensen helpen. Zijn jullie activistisch?

Daan: Ja, vaak door dingen net niet te doen. Sociale media, bijvoorbeeld. Als je vindt dat dat op een heel immorele manier werkt en dat dat tot veel depressies en verslavingen leidt, dan kan je zelf het voorbeeld geven door dat op zo’n moreel mogelijke manier te gebruiken of zelfs te verwijderen. Dan is net het niet gebruiken van sociale media het beste activisme. Het hele businessmodel ervan draait rond zoveel mogelijk gebruikers zo lang mogelijk op hun platform te houden.

Hebben jullie die sociale media dan verwijderd?

Daan: Onlangs heb ik mijn Instagram verwijderd, ja.

Ruben: Ik niet.

Gaspar: Ik ook niet. Ik vind het leuk om dingen te zien en die dan met vrienden te kunnen delen.

Daan: Sociale media kunnen ook een mooie connectie brengen. Als je denkt dat het een te grote rol speelt in je leven, kan je ervoor kiezen om het niet meer te gebruiken. Dat is een heel persoonlijke keuze.

Gaspar: Ook voor ons kan het belangrijk zijn. Een van onze eerste klanten hadden we bijvoorbeeld een bericht gestuurd via Instagram en we mochten meteen een website bouwen.

Hoe gaan jullie om met die tegenstrijdigheid? Jullie willen dat websites en sociale media anders gaan werken, maar hebben die sociale media ook nodig om Altruïs te promoten.

Ruben: Ik kan me daar heel hard in frustreren, maar je moet er ergens wel aan meedoen om iets te kunnen veranderen. Als je het volledig uitsluit, dan gaan mensen je boodschap ook niet krijgen. Misschien gaan mensen die zich daar al mee bezighouden wel bij ons terechtkomen, maar in principe hebben we die al bereikt. Om bewustzijn te creëren bij het grote publiek, moeten we soms inzetten op sociale media.

Daan: We proberen er wel op een morele manier mee om te gaan. Ons marketingbudget is nul euro. We doen geen promoties op sociale media. We gaan dus niet volledig mee in die processen. Op onze Instagram of Facebook delen we af en toe iets, maar dat zijn vaak artikels die mensen kunnen helpen. Artikels die gaan over hoe je mindful moet omgaan met sociale media, bijvoorbeeld.

Gaspar: Door corona zijn we ook verplicht om meer online te zijn. Normaal zouden we naar netwerkevenementen gaan om met bedrijven te spreken. Daar kan je makkelijk vertellen wie je bent en wat je doet. Nu zijn we verplicht om onze branding vooral online te doen.

Ruben: Die netwerkevenementen zijn ook heel corporate, maar net daar is het heel belangrijk om onze boodschap te verspreiden om tot een verandering te kunnen komen.

Daan: Als je je focust op morele waarden, kom je bijna altijd terecht op waardenconflicten. Als je bijvoorbeeld een auto ontwerpt, dan zijn er twee dingen belangrijk: ecologie en veiligheid. Een veilige auto die veel zwaarder en groter is, gaat natuurlijk veel minder ecologisch zijn en omgekeerd. Dus daar moet je dan een balans in vinden. Het lukt dus ook niet altijd om de website super ecologisch te maken als het ook gewoon beter is voor de doelgroep dat er veel foto’s zichtbaar zijn. Je moet dus afwegingen maken. Dat is niet evident, maar dat proberen we altijd zo goed mogelijk te doen.

Jullie bellen onder andere bedrijven op om diensten aan te bieden. Hoe belangrijk vinden die bedrijven dat? Ik kan me inbeelden dat veel bezoekers niet weten of een website al dan niet ecologisch is.

Ruben: Dat is inderdaad zo. Daarom contacteren we vaak circulaire en sociale bedrijven. Veel van die bedrijven moeten natuurlijk winst maken, maar ze zijn wel al bezig met ecologie. Meestal zijn ze dan ook geïnteresseerd in onze diensten en willen ze hun ecologisch imago op die manier versterken.

Gaspar: Mensen zijn er zich inderdaad niet van bewust. Vroeger wisten we ook niet dat roken slecht is. Wij willen dat bewustzijn creëren. Als mensen onze boodschap krijgen, ben ik al heel gelukkig. Ik hoop dat zo binnen tien jaar zeker de helft van de websites ecologisch zal zijn. Dat zou de planeet echt ten goede komen.

Wat is de grote droom? Waar zien jullie jullie zelf binnen vijf jaar?

Daan: Ik heb daar eigenlijk geen beeld van. Alles kan, we zien wel. Het is mooi om een visie en een bepaald doel te hebben om na te streven, maar alles kan veranderen. Ik zie mezelf wel meer in de richting gaan van workshops en lezingen geven aan designers over hoe ze ethisch te werk kunnen gaan, maar ook aan mensen hoe ze mindful met sociale media kunnen omgaan. Dat is een richting die we vanaf 2021 meer gaan uitbouwen.

Gaspar: Honderd ethische werknemers (lacht). Ik wil dat we met Altruïs kunnen samenwerken met de overheid en internationaal een impact kunnen hebben.

Ruben: Ik wil met Altruïs echt een impact hebben op de digitale wereld. Ik ben ervan overtuigd dat er binnen tien jaar een verbod komt voor Instagram en Facebook om de likes te laten zien en wie je story heeft bekeken. Die aspecten hebben een heel negatieve impact op het mentaal welzijn van veel mensen. Dat moet aangepakt worden en ik zie ons daar een deel van uitmaken.


Werd je blij van dit nieuws? Jij kan ons ook blij maken door 1 euro (meer mag natuurlijk ook) per maand over te schrijven op onze Triodosrekening (Goed Nieuws vzw): BE18 5230 8103 2865 - BIC-code TRIOBEBB. Jouw steun helpt ons om goed nieuws te blijven verspreiden. Merci! ❤

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here