Redacteur: Jan H.F. van der Heyden; jan@dommelmeander.nl ; foto PSV Media

De bedrijven uit het Partnership Brainport Eindhoven (*) en eredivisievoetbalploeg PSV hebben hun krachten gebundeld in een scholenchallenge, waarmee zij kinderen uit groep 6 van tien basisscholen in de regio Eindhoven op een nieuwe manier kennis laten maken met technologie en de wereld van topsport. Met de scholenchallenge willen de Brainportpartners basisschoolkinderen voorbereiden op banen van de toekomst. De nadruk van het programma ligt op het stimuleren van 21ste eeuw-vaardigheden, zoals samenwerken, onderzoeken, ontwerpen en creativiteit. Deze vaardigheden zijn belangrijk om kinderen voor te bereiden op het brede scala aan mogelijkheden van studeren en werken in de continue veranderende wereld van de techniek.

“De onbevangen en creatieve inzichten van kinderen kunnen oplossingen bevatten waar volwassenen niet aan denken.”

De klassen worden uitgedaagd om met het beste plan te komen. Als afsluiting is er een finaledag in het Philips Stadion in juni volgend jaar waar de scholen hun ideeën mogen presenteren. Toon Gerbrands, algemeen directeur van PSV: “We willen in contact blijven met scholieren en we willen kinderen kennis laten maken met technologie en de wereld van topsport. Samen gaan zij aan de slag met opdrachten op het gebied van bijvoorbeeld veiligheid, mobiliteit, gezondheidszorg en energie.  De onbevangen en creatieve inzichten van kinderen kunnen oplossingen bevatten, waar volwassenen niet aan denken.”

Volwaardige rol in basisonderwijs

De scholenchallenge richt zich op het primaire basisonderwijs. In het eerste jaar wordt gestart met een pilot met groep 6 van tien geselecteerde basisscholen uit de regio. De komende jaren wordt het project uitgebreid naar groep 7 en 8 en naar alle scholen in de Brainport regio. De scholenchallenge krijgt een volwaardige rol in het curriculum van het primair onderwijs van de betreffende basisscholen.
De eerste tien scholen zijn een mix van verschillende onderwijsinstellingen en onderwijsvormen uit de regio. Basisschool van PSV-ster en Eindhovenaar Cody Gakpo neemt ook deel. Gakpo heeft zich als ambassadeur aan het project verbonden: “Dit is een fantastische manier om op een leuke wijze kinderen te leren over hoe bijzonder onze regio is. De koppeling aan PSV en dus topsport leert kinderen dat techniek heel afwisselend en supercool is. Ik ben er trots op dat we dit project samen optuigen.”

“Door de jongste jeugd nu aan te haken, creëren we een denktank die zijn weerga niet kent.”


Lucas van Grinsven, hoofd communicatie van VDL Groep, een van de partners in Brainport Eindhoven: “Door de jongste jeugd nu aan te haken, creëren we een denktank die zijn weerga niet kent. En niet alleen voor PSV, maar voor de hele regio. Hier leven de slimste mensen van ons land en dat moet zo blijven. Door kinderen al op de basisschool te laten ervaren dat techniek leuk en heel divers is, kunnen wij daar vanuit het partnership een mooi steentje aan bijdragen.”

PSV in 2030: de club van de toekomst


Leerlingen gaan in groepjes aan de slag om te werken aan de club van de toekomst. Zij behandelen vragen als: hoe ziet PSV eruit in 2030? Heeft PSV in 2030 nog een energierekening? Hoe richt je een stadion zonder deuren in? Hoe kun je energiebewust 35.000 mensen naar het stadion laten komen? Leven alle fans van de club gezond? Is er genoeg voedsel in de buurt voor iedereen?
Ze onderzoeken deze vragen aan de hand van vijf belangrijke thema’s: energie, gezondheid, veiligheid, voeding en mobiliteit.

(*)
Partnership Brainport Eindhoven is een samenwerking tussen de Nederlandse topbedrijven ASML, Philips, High Tech Campus Eindhoven, VDL Groep, Jumbo Supermarkten, Royal Swinkels Family Brewers en  eredivisievoetbalclub PSV. Zij gaan samenwerken op het snijvlak van innovatie, vitaliteit, entertainment, talentontwikkeling en – werving. Deze hechte regionale samenwerking komt als Metropoolregio Brainport Eindhoven tot uiting op de shirts van de PSV-spelers. 


Werd je blij van dit nieuws? Jij kan ons ook blij maken door 1 euro (meer mag natuurlijk ook) per maand over te schrijven op onze Triodosrekening (Goed Nieuws vzw): BE18 5230 8103 2865 - BIC-code TRIOBEBB. Jouw steun helpt ons om goed nieuws te blijven verspreiden. Merci! ❤

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here