Koninklijke Philips N.V., dat zichzelf in perscommuniqués steevast ‘wereldleider op het gebied van gezondheidstechnologie’ noemt, blijft miljoenen euro’s spenderen als steun aan het Rijksmuseum in Amsterdam en aan PSV, de eredivisieclub die Philips zelf in 1913 oprichtte als Philips Sport Vereniging specifiek voor de eigen Philips-medewerkers.
Philips is al 20 jaar als founder en innovationpartner
betrokken bij het Rijksmuseum en verlengt zijn steun nu nog eens met 5 jaar. Philips
helpt het Rijksmuseum om de collectie bij een nog groter publiek onder de
aandacht te brengen en hiermee een positieve impact op het leven van mensen te
hebben.
“Philips en het Rijkmuseum zijn twee merken met wereldwijd succes en sterk
geworteld in de Nederlandse samenleving. Tezamen brengen we inspiratie van
kunst, cultuur, innovatie en technologie naar mensen om daarmee hun leven te
verbeteren. We kunnen elkaar daarin versterken”, sprak Frans van Houten, CEO
van Koninklijke Philips, bij het zetten van zijn handtekening onder de
contractverlenging. “Juist in deze moeilijke Covid-periode willen we een
maatschappelijke bijdrage blijven leveren aan sectoren die nu onder druk staan,
zoals kunst en cultuur. Daarom kiezen we heel bewust voor dit moment om onze
betrokkenheid bij het Rijksmuseum langdurig te verlengen en hen daarmee houvast
te geven in tijden van grote onzekerheid.”
‘Nachtwacht On Tour’ bij ziekenhuizen, verpleeg- en verzorgingshuizen
Een van de succesvolle
projecten om de collectie bij een breder publiek onder de aandacht te brengen
is ‘Nachtwacht On Tour.’ Meerdere levensgrote replica’s van De Nachtwacht
waren deze zomer te bewonderen bij dertig verpleeg- en verzorgingshuizen in
heel Nederland. De Nachtwacht is een wereldberoemd
olieverfschilderij van ruim drie bij vier vierkante meter van de Hollandse kunstschilder
Rembrandt van Rijn dat in 1642 gereedkwam.
Het
doel van ‘Nachtwacht on Tour’ was om bewoners een hart onder de riem steken nu
zij vanwege de coronacrisis niet de mogelijkheid hebben om de deur uit te gaan
voor een cultureel uitje, zoals het bezoek aan een museum. Vrijwilligers van
Philips maakten het project mede mogelijk door als museumgids te fungeren voor
bewoners van de deelnemende verpleeg- en verzorgingshuizen; ze vertelden het
verhaal achter het meesterwerk en beantwoorden vragen.
Dit najaar gaat ‘Nachtwacht On Tour’ ook bij ziekenhuizen langs om
het zorgpersoneel te steunen. Sinds vorige week is De Nachtwacht in het Onze
Lieve Vrouwen Gasthuis (OLVG) in Amsterdam te zien voor hun medewerkers. De
Nachtwacht biedt voor OLVG-collega’s én patiënten de mogelijk om een moment van
rust te vinden in een bewogen, intens jaar waar het coronavirus een zware
stempel drukt op alle collega’s in het ziekenhuis. In januari reist De
Nachtwacht voor vier weken naar het Prinses Maxima Kinderziekenhuis in Utrecht
waar kinderen langdurig met hun ouders verblijven.
Samenwerking in het teken van gezondheidstechnologie
Als ‘founder’ van het Rijksmuseum is Philips sinds
2001 nauw betrokken bij het museum. In de eerste jaren was het
gezondheidstechnologiebedrijf een grote steun tijdens de tijdelijke
openstelling van het museum in de huidige Philipsvleugel tijdens de verbouwing
en later ook bij de herinrichting.
De afgelopen jaren staat de samenwerking in het teken van
gezondheidstechnologie. Een hoogtepunt vormde de campagne Dutch Masters in
de Philips Ambient Experience. Philips ontwikkelde een film die tijdens een
MRI-scan werd afgespeeld met schilderijen van Rembrandt op muziek van
Beethoven. Als beloning van deze bijzondere samenwerking ontvingen het Rijksmuseum
en Philips in 2018 een gouden SponsorRing Award.
De komende jaren gaan Philips en het Rijksmuseum verder met het verbeteren van
levens van mensen met initiatieven zoals ‘Nachtwacht on Tour’ en de
MRI-ervaring van patiënten. Samen gaan ze ook aan de slag om kennis en
ervaringen uit te wisselen over het digitaal toegankelijk maken van de
collectie en duurzaamheid.
Het Rijksmuseumgebouw telt 80 zalen
Het Rijksmuseum in Amsterdam is een van de zestien rijksmusea in Nederland. De collectie biedt een overzicht van de Nederlandse kunst en geschiedenis met onder meer werken van 17e-eeuwse Nederlandse meesters als Rembrandt, Vermeer en Hals. Het museum is sinds 1885 gevestigd in het Rijksmuseumgebouw, ontworpen door de Nederlandse architect Pierre Cuypers. Het gebouw telt ruim 80 zalen.
Van 2003 tot 2023 is het museum ingrijpend verbouwd, vernieuwd en gerestaureerd. De kosten hiervan bedroegen 375 miljoen euro. Het Rijksmuseum droeg 45 miljoen euro bij en werd daarin gesteund door de stichters Philips, ING en de BankGiro Loterij.
Het museum ontving op 16 mei 2015 de European Museum of the Year Award, een prijs voor musea die de afgelopen twee jaar zijn opengegaan, vernieuwd of uitgebreid. De jury prees de nieuwe indeling van het Rijksmuseum, de restauratie van de muurschilderingen, het Aziatische paviljoen en de meertalige informatie voor bezoekers. Naast de titel bestond de prijs uit het bruikleen voor één jaar van het beeld The Egg van Henry Moore.
2019: 2,7 miljoen bezoekers
De collectie schilderijen van het Rijksmuseum geeft een overzicht van de Nederlandse schilderkunst van de 15e eeuw tot omstreeks 1900. De nadruk ligt hierbij vooral op de 17e-eeuwse Hollandse Meesters. De diverse topstukken worden gepresenteerd in de eregalerij, een grote zaal in de lengteas van het museum. Aan het uiteinde van deze zaal bevindt zich in de Nachtwachtzaal het bekendste werk van het museum, de Nachtwacht van Rembrandt.
Vorig
jaar heeft het Rijksmuseum een recordaantal bezoekers getrokken. Dat jaar stond
toen in het teken van Rembrandt van Rijn, omdat het 350 jaar geleden is dat de
schilder stierf.
In totaal kwamen er 2,7 miljoen bezoekers naar het Rijksmuseum, van wie 1
miljoen uit Nederland.
Ook zag het museum meer kinderen binnenkomen: in totaal waren er 475.000 jonge
bezoekers, ruim 100.000 meer dan in 2018.
Philips en PSV: al 107 jaar de langstlopende verbintenis ter wereld
Met nog eens 10 jaar heeft de Eindhovense onderneming het sponsorcontract met PSV verengd, tot 2031 dus. Dit betekent dat de band tussen de club en het gezondheidstechnologiebedrijf uit Eindhoven de komende jaren zeer innig blijft. Sinds de oprichting van de Philips’ Sport Vereeniging in 1913 zijn ze al onlosmakelijk met elkaar verbonden. Samen hebben ze met 107 jaar de langstlopende verbintenis ter wereld. Belangrijkste onderdelen van de verlengde overeenkomst zijn naamgeving van het Philips Stadion, evenals samenwerking op innovatiegebied.
“Philips heeft diepe wortels in Eindhoven en we zijn zeer verbonden met PSV en de Brainport regio. Deze regio is wereldwijd uniek doordat we technologisch continu vooroplopen, gestimuleerd door een nauwe samenwerking binnen het regionale ecosysteem”, sprak Frans van Houten, CEO van Koninklijke Philips, bij de ondertekening van het sponsorcontract. “Juist in deze tijd waarin niets meer vanzelfsprekend is, vinden we het belangrijk onze verbondenheid en maatschappelijke betrokkenheid bij de club en de regio uit te spreken. Daarom hebben we, als founder van PSV, besloten ons de komende 10 jaar verder te verbinden aan PSV. Daarmee leggen we samen een stevige basis voor nieuw, toekomstig succes.”
Philips aan basis verleden, heden en toekomst van PSV
“Philips staat aan de basis van het verleden, het heden, en de toekomst van onze club. Meer dan ooit beseffen we hoe bijzonder dat is. Wat we begin dit jaar nog als vanzelfsprekend zagen is inmiddels van grote waarde gebleken: de steun en betrokkenheid van belangrijke partners”, vertelt Toon Gerbrands, algemeen directeur van PSV. “Philips maakt een enorme transformatie door naar gezondheidstechnologiebedrijf. Hun expertise en innovaties op het gebied van medische technologie zijn van vitaal belang. We passen deze ook toe om de prestaties en gezondheid van onze spelers, staf en medewerkers naar een nog hoger niveau te brengen. Daarmee is onze samenwerking misschien wel hechter dan ooit tevoren.”
Samenwerken aan nieuwe innovaties die het topsportklimaat bevorderen
De samenwerking tussen Philips en PSV bestaat uit de
verlenging van de naamgeving van het Philips Stadion en het innovatie
partnerschap tot 2031, waarbij PSV en Philips samenwerken aan nieuwe innovaties
die het topsportklimaat van de club bevorderen, zoals bijvoorbeeld het PSV Top
Performance Center.
Bovendien committeert Philips zich voor nog eens 5 jaar aan het Brainport-PSV
Partnership, dat naast Philips bestaat uit ASML, High Tech Campus Eindhoven,
Jumbo Supermarkten, Royal Swinkels Family Brewers en VDL. Deze innovatieve
samenwerking is gestart op 1 juli 2019. De bedrijven, alle afkomstig uit de hightech
regio Brainport Eindhoven, geven een nieuwe invulling aan de samenwerking
tussen bedrijfsleven en topsport. Philips verlengt nu als eerste partner in
deze samenwerking de overeenkomst met PSV tot 2026.
In aanvulling op de financiële bijdrage vanuit deze bedrijven werken deze
bedrijven ook samen aan projecten om de regio naar een nog hoger niveau te
brengen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de scholenchallenge om jongeren te
enthousiasmeren voor techniek, het Partnerfonds Brainport Eindhoven voor de
regio en het vitaliteitsplatform voor medewerkers.
De bedrijven zetten niet hun eigen bedrijfsnamen maar ‘Metropoolregio Brainport
Eindhoven’ op de shirts van de PSV-spelers. Samen werken zij op die manier aan
het aantrekken en behouden van technisch talent en investeren ze in het
vestigingsklimaat en de gezondheid van medewerkers en inwoners van Brainport
Eindhoven, zodat de nationale en internationale aantrekkingskracht van de regio
wordt versterkt.
‘Voetbalbedrijf’ PSV: 253 medewerkers en begroting van 70 miljoen
PSV kwam vorig seizoen uit in de Champions League. Spelers profiteerden mee van de grote extra inkomsten die dit de club opleverde. Het aantal medewerkers van het ‘voetbalbedrijf’ PSV groeide met 10 procent van 231 naar 253, onder meer omdat PSV de jeugdopleiding versterkte.
PSV is in de loop der jaren uitgegroeid tot een club die behoort tot de traditionele top drie van het Nederlands betaald voetbal. Op de UEFA-ranglijst van beste clubs in Europa stond PSV op 1 juli 2019 met 37.000 punten op de 41e plaats.
De begroting van het voetbalbedrijf schommelt de laatste jaren rond de 70 miljoen euro. Door de coronacrisis lijkt dat niet meer haalbaar. Binnen de club wordt er rekening mee gehouden dat de begroting moet worden teruggeschroefd naar 45 tot 50 miljoen euro.