bron: persbureau IPS - Afbeelding van Mittmac via Pixabay (bewerkt)

Voedingsgigant Unilever zet sterk in de opgroeiende verkoop van plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel. Het bedrijf wil de verkoop van veggie-producten in vijf jaar vervijfvoudigen.

De nieuwe ambitie speelt in op met de toenemende populariteit van een plantaardig dieet bij de consument. Unilever wil in vijf tot zeven jaar tijd de verkoop van plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel, momenteel goed voor zo’n 200 miljoen euro, vervijfvoudigen tot 1 miljard euro. Het gaat onder meer om vleesvervangers van De Vegetarische Slager en zuivelvrije varianten van het ijs van Ben & Jerry’s en Magnum.

De ambitie maakt deel uit van een nieuwe strategie Future Foods, waarmee het bedrijf sterk wil inzetten op milieu en gezondheid als centrale thema’s. Minder vlees consumeren, scoort op beide fronten goed.

Cruciale rol

“Als een van ‘s werelds grootste voedingsbedrijven hebben we een cruciale rol te spelen bij de transformatie van het wereldwijde voedselsysteem”, zegt Hanneke Faber, hoofd van de Foods & Refreshment Division. “Het is niet aan ons om voor mensen te beslissen wat ze willen eten, maar het is wel aan ons om gezondere en plantaardige opties voor iedereen toegankelijk te maken.”

“Het is algemeen erkend dat het huidige voedselsysteem onrechtvaardig en inefficiënt is. Een miljard mensen over de hele wereld hebben honger, terwijl twee miljard mensen met overgewicht of obesitas hebben. En een derde van al het geproduceerde voedsel wordt weggegooid.”

Transitie

Veeteelt is de tweede grootste bron van broeikasgassen na fossiele brandstoffen, en een belangrijke oorzaak van ontbossing, water- en luchtvervuiling en verlies van biodiversiteit. Experten hameren er al langer op dat het voedselsysteem ingrijpend moet veranderen.

“Het dagelijkse dieet van de gemiddelde persoon zal de komende drie decennia drastisch moeten veranderen om ervoor zorgen dat iedereen wordt gevoed zonder de planeet uit te putten”, zegt Jessica Fanzo, hoogleraar Voedsel- en Landbouwbeleid aan de Johns Hopkins University. “De voedselproductie en het milieu te verbeteren, eetgewoonten veranderen en voedselverspilling verminderen vormen een begin van de oplossing.”

De Britse investeringsbank Barclays voorspelt een vertienvoudiging van de markt van plantaardige voeding en drank tot meer dan 140 miljard dollar in 2029.


Werd je blij van dit nieuws? Jij kan ons ook blij maken door 1 euro (meer mag natuurlijk ook) per maand over te schrijven op onze Triodosrekening (Goed Nieuws vzw): BE18 5230 8103 2865 - BIC-code TRIOBEBB. Jouw steun helpt ons om goed nieuws te blijven verspreiden. Merci! ❤

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here