Redacteur: Jan H.F. van der Heyden; jan@dommelmeander.nl; foto Johanna Pakkala via Pixabay

Dankzij een bijzonder ludieke actie, die gericht was op dure merkkleding, heeft de Kledingbank Eindhoven in een paar dagen 600 nieuwe donateurs geworven. De Kledingbank is een stichting met als doel het gratis doorgeven van goed herbruikbare kleding aan mensen die het hard nodig hebben, maar het (tijdelijk) niet meer kunnen betalen. De Kledingbank werkt volledig onbezoldigd. Ze is afhankelijk van donateurs en sponsoren.  


Vorig jaar deden meer dan 2000 families een beroep op de Kledingbank. Per week worden ongeveer 150 mensen aan kleding geholpen. Bij de instelling werken 70 vrijwilligers. Met elkaar zoeken ze de honderden zakken met kleding uit die per week worden binnengebracht. De Stichting werkt met doorverwijzers die bepalen of iemand recht heeft op een doorverwijzing naar de Kledingbank.
Eind vorige week startte de Kledingbank een opvallende actie die veel publiciteit opleverde. Ze bestond namelijk uit een parodie op bekende kledingmerken zoals Nike, Adidas en Armani. Maar wel een parodie-op-het-randje.


De Stichting plaatste een oproep met een opmerkelijk statement, namelijk dat iedere Eindhovenaar merk-waardig is. Door het overmaken van een bedrag van 30 euro aan de Kledingbank kon een merk-waardig t-shirt worden gekocht met een opschrift dat parodieerde op bekende kledingmerken. Zo werd Nike ‘Nik-s’ en Adidas ‘adi-dasduur’ en Lacoste werd ‘Lacos-teveel’en Armani ‘straatarm-ani.’ Door het kopen van zo’n t-shirt kon je volgens de Kledingbank ‘een fashion statement’ maken.

“De kloof tussen arm en rijk is soms pijnlijk zichtbaar.”

De Kledingbank zelf verklaarde dat de actie als doel had “de kloof verkleinen en zoveel mogelijk mensen helpen die in een lastige financiële situatie zitten. Want dat zijn er veel meer dan wordt gedacht.”
Op haar internetsite schreef de Kledingbank: “Met de nieuwste Nike Air Max aan je voeten of een fijne Levi’s broek bepaalt de kleding die iemand draagt vaak wie je bent. Draagt iemand de ‘juiste’ kleren niet, dan hoor je er vaak niet bij. Maar helaas kan niet iedereen zich nieuwe (merk)kleding veroorloven. Sterker nog: er zijn genoeg Nederlanders die niet eens geld hebben voor een warme winterjas. De kloof tussen arm en rijk is hierdoor soms pijnlijk zichtbaar.”

Volgens voorzitter Emily Zwartkruis was het voornaamste doel van de actie donaties binnenhalen. Maar, geeft ze toe, de kledinglijn is ook bedoeld om aandacht te vragen voor een maatschappij waarin dure merkkleding de norm is. “En niet iedereen kan dat betalen. Onze boodschap is dat je er ook zonder dure merkkleding bij moet kunnen horen. We hebben niet de illusie dat we het met deze shirts in een keer oplossen, maar gezien alle aandacht is er in ieder geval discussie.” 

Per week geeft de Kledingbank 150 jassen, 450 broeken, 450 truien/vesten, 450 shirts & blouses en 150 paar schoenen weg.

De actie was een groot succes. De t-shirts vlogen de deur uit. Twee dagen na de start van de actie was de Kledingbank al door de voorraad t-shirts heen. De Kledingbank: “Daar zijn we jullie ontzettend dankbaar voor. Dit hadden we niet durven dromen. Natuurlijk worden alle t-shirts netjes uitgeleverd, daar wordt hard aan gewerkt. Ondertussen gaan wij ons weer focussen op hetgeen waar we goed in zijn: het gratis doorgeven van goed herbruikbare kleding aan mensen die het keihard nodig hebben.” En dat doen ze. Per week geeft de Kledingbank 150 jassen, 450 broeken, 450 truien/vesten, 450 shirts & blouses en 150 paar schoenen weg.


Werd je blij van dit nieuws? Jij kan ons ook blij maken door 1 euro (meer mag natuurlijk ook) per maand over te schrijven op onze Triodosrekening (Goed Nieuws vzw): BE18 5230 8103 2865 - BIC-code TRIOBEBB. Jouw steun helpt ons om goed nieuws te blijven verspreiden. Merci! ❤

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here