Met de presentatie van ‘Luca’ heeft het 22-koppige studententeam TU / ecomotive van de Technische Universiteit Eindhoven laten zien dat afval een waardevol materiaal is, ook in complexe toepassingen zoals een auto. Hiermee hoopt het team mensen bewust te maken van hun consumptiegedrag en zo bij te dragen aan de ontwikkeling van een circulaire economie.
De door astronaut Andre Kuijpers officieel onthulde ‘Luca’ is een compacte
auto met twee elektromotoren in de achterwielen. Hij kan een topsnelheid van 90
kilometer per uur halen en heeft een actieradius van 220 kilometer. Het
verbruik kan worden omgezet in ongeveer 180 kilometer per liter benzine. Naast
de efficiënte motoren is dit te wijten aan het lage gewicht: de auto weegt
slechts 360 kg zonder batterijen. Dit is meer dan de helft zo licht als
vergelijkbare auto’s. Bovendien heeft de auto slechts zestig kilo batterijen
nodig, in tegenstelling tot honderden kilo’s voor andere elektrische auto’s.
Plastic uit de oceaan gevist
Luca’s chassis bestaat uit een uniek sandwichpaneel ontwikkeld door de studenten in samenwerking met verschillende bedrijven. De buitenkant is gemaakt van vlasvezels in combinatie met plastic dat uit de oceaan werd gevist. Hoewel dit plastic vaak meer jaren in de oceaan heeft gelegen en er ook veel verschillende soorten plastic bestaan, is het in staat om het chassis voldoende sterkte te geven in combinatie met de natuurlijke vezels. De kern van het materiaal is gemaakt van gerecyclede PET-flessen. PET kan niet meer dan tien keer worden gerecycled, zodat de levensduur sterk kan worden verlengd door het te gebruiken in een auto. Tien auto’s gaan immers langer mee dan tien plastic flessen.
Het recyclingproces geeft de ramen meteen een luxe zwarte tint
Maar de uitvoering van afval stopt daar niet. Het ‘lichaam’ van de auto is bijvoorbeeld gemaakt van gerecycled ABS, een hard plastic dat wordt gebruikt in veel consumentenproducten zoals speelgoed, televisies en keukenproducten. De auto krijgt zijn gele kleur van een wrap – een gekleurde film – in plaats van verf. Deze film kan ook worden verwijderd zonder resten achter te laten. Dit laat puur plastic achter en maakt het uiteindelijke recyclingproces een stuk eenvoudiger. De zij- en achterruiten zijn ook gemaakt van gerecycled materiaal. Het recyclingproces geeft de ramen meteen een luxe zwarte tint, zodat duurzaamheid allesbehalve saai kan zijn.
De stoelkussens bestaan uit een combinatie van kokoshaar en paardenhaar
Ook in het interieur is veel afval gebruikt. Luca heeft bijvoorbeeld twee zeer comfortabele op maat gemaakte stoelen, waarvan de kussens bestaan uit een combinatie van kokoshaar en paardenhaar. De stof om hen heen is gemaakt van gerecycled PET, maar voelt en ziet eruit als suède. De middenconsole bestaat onder meer uit een plastic additief van huisvuil. Daarnaast zijn er zelfs restmaterialen uit Luca’s eigen productieproces: kleine stukjes vlas met het plastic uit de oceaan zijn samengeperst tot stijlvolle, nuttige platen.