Redacteur: Jan H.F. van der Heyden; jan@dommelmeander.nl

Studenten van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) vormen het zogenaamde Solar Team Eindhoven, dat sinds 2013 deelneemt aan de tweejaarlijkse World Star Challenge voor zonneauto’s. De zonneauto wordt door de studenten ontworpen, gebouwd en getest. Het team doet mee in de zg. Cruiserklasse, waarin niet de snelheid centraal staat, maar de praktische bruikbaarheid en het comfort.
Met de door het Solar Team Eindhoven gebouwde Stella Vie werd in 2017 de World Solar Challenge gewonnen. Dit is de eerste zonneauto ter wereld die plaats biedt aan vijf personen inclusief de bestuurder.
Onlangs presenteerden de studenten de nieuwe zonneauto Stella Era. Dit is de
vierde gezinsauto van het Team na de voorgangers Stella (2013), Stella Lux (2015) en Stella Vie (2017).

Dankzij een dak vol zonnepanelen heeft de nieuwe Stella Era genoeg energie om in theorie een afstand van 1.800 kilometer af te leggen. De opgewekte zonne-energie kan de auto direct met andere elektrische voertuigen delen. Daarmee is het volgens de TU/e-studenten de eerste laadpaal op wielen ter wereld. Daarnaast bevat de auto zelfrijdende functies, zoals het autonoom opzoeken van zonnige parkeerplekken. Met de Stella Era verdedigt het Eindhovense team volgende maand zijn wereldtitel tijdens de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Tijdens het wereldkampioenschap voor zonneauto’s, waaraan 50 teams van over de hele wereld deelnemen, moeten de studenten een afstand van 3.022 kilometer overbruggen. Solar Team Eindhoven is het enige Nederlandse team dat deelneemt in de klasse voor gezinsauto’s, de zogeheten Cruiser Class.

“We naderen een nieuw tijdperk waarin auto’s geen energieconsumenten zijn, maar energiebronnen”

Carijn Mulder, de teammanager van Solar Team Eindhoven, licht toe: “We presenteren niet alleen een nieuwe zonneauto, maar een nieuw tijdperk. Een tijdperk waarin auto’s geen energieconsumenten zijn, maar energiebronnen. Vandaar de naam Stella Era.”
“Als we in 2030 emissieloos willen autorijden, zoals in het klimaatakkoord staat, moeten er vanaf nu dagelijks zo’n 200 laadpalen bijgeplaatst worden in Nederland om alle elektrische auto’s in 2030 van energie te kunnen voorzien”, zegt Mulder. “Dat is al onrealistisch. Daarbij komt op dit moment nog eens 85 procent van de elektriciteit uit niet-duurzame bronnen. Onze maatschappij staat, kortom, voor een enorme uitdaging.”

“De oplossing is het gebruik van auto’s als rijdende laadpalen.”

De oplossing volgens de studenten is het gebruik van auto’s als rijdende laadpalen. Stella Era heeft een actieradius van 1.200 kilometer met 4 inzittenden volgens de standaard Europese berekening voor de actieradius van elektrische auto’s. De afstand die de studenten tijdens de Bridgestone World Solar Challenge met de auto hopen af te leggen, overbrugt zelfs 1.800 kilometer.

Daarnaast houdt de auto rekening met de weersvoorspelling en de nog te rijden kilometers en bepaalt zo nauwkeurig hoeveel energie hij overheeft om te delen. De door het team ontwikkelde Stella App zorgt er vervolgens voor dat de eigenaar zonne-energie kan verkopen aan andere elektrische auto’s. Een ander opvallend, nieuw feature van de auto is dat Stella Era zichzelf door autonome functies naar een zonnige parkeerplek verplaatst en zich zo de hele dag kan opladen. Dat de nieuwste Stella een zoveel grotere actieradius heeft dan de gemiddelde elektrische auto komt enerzijds door aan de ene kant de energieopbrengst van de 5 vierkante meter zonnepanelen te verhogen en anderzijds de andere kant het energieverbruik te verlagen.

Daarom heeft het team de complete aandrijflijn, van batterijmanagementsysteem tot de elektrische motoren, in 10 maanden van A tot Z eigenhandig ontworpen en gebouwd. Hierdoor komt Stella Era, met een batterijpakket dat een vergelijkbare grootte heeft met dat van een huidige gemiddelde elektrische gezinsauto, zelfs zonder zon, meer dan 4 keer zo ver.

Het Solar Team Eindhoven wordt gesponsord door verschillende bedrijven die werkzaam zijn in o.m. energievoorziening en technologie, waaronder Eneco, NXP en Ericsson.

“Een zonneauto wekt haar eigen energie op én kan die met anderen delen.”

De Era kan niet alleen apparaten van stroom voorzien, maar ook andere elektrische auto’s.  Met een verse bak koffie in de hand, zagen de genodigden tijdens de presentatie hoe een elektrische auto van Amber Mobility werd opgeladen aan de Stella Era. “Een elektrische auto is afhankelijk van laadpalen. Dat kan in de toekomst weleens voor problemen zorgen”, zegt Marije Sesink, PR-manager van het studententeam. “Een zonneauto wekt haar eigen energie op én kan dat delen met anderen. Dat is de toekomst.”
Om de energie te kunnen delen, moet de Era wel genoeg hebben. Zij moet zo veel mogelijk in de zon staan dus. Wat is dan de optimale parkeerplek? Dat berekent de auto zelf. Bovendien rijdt ze er zelf naartoe. “De auto is voorzien van radars en sensoren om autonoom over een parkeerplaats te rijden”, zegt Sesink. “Zo staat ze altijd in de zon.”
De tests op de parkeerplaats van de TU/e-campus in Eindhoven verliepen goed, maar er is nog veel onderzoek nodig voordat de auto daadwerkelijk autonoom kan rijden. “Autonoom rijden op zich is niet ons doel, wij zetten het in om de zonneauto zo optimaal mogelijk te gebruiken”, gaat ze verder.

“Voor ons is belangrijk dat de auto bijdraagt aan maatschappelijke ontwikkeling.”

Inmiddels is een nieuw team aangesteld dat dit collegejaar het stokje overneemt. Dit nieuwe team bouwt weer een nieuwe auto, de vijfde Stella. “Het is ons doel om de auto weer een stapje duurzamer te maken”, zegt Charlot Felderhof, de kersverse PR-manager van het nieuwe team. De zonneauto komt steeds dichter bij een model dat daadwerkelijk over de Nederlandse wegen zou kunnen rijden.
“Dat is een van onze grootste doelen”, zegt Felderhof.
Of er dan nog een deelname aan de World Solar Challenge in zit?
Dat weten de nieuwe teamleden nog niet. “De auto moet aan heel veel specificaties voldoen om deel te kunnen nemen aan de wedstrijd. Voor ons is het belangrijker dat de auto bijdraagt aan maatschappelijke ontwikkeling”, stelt de PR-manager.


Werd je blij van dit nieuws? Jij kan ons ook blij maken door 1 euro (meer mag natuurlijk ook) per maand over te schrijven op onze Triodosrekening (Goed Nieuws vzw): BE18 5230 8103 2865 - BIC-code TRIOBEBB. Jouw steun helpt ons om goed nieuws te blijven verspreiden. Merci! ❤

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here