Nieuwe routeplanner op maat van woon-werk-fietsers
bron: Fietsersbond

Tijdens de corona-crisis (her)ontdekten veel mensen het plezier van fietsen. Nu weer meer mensen de dagelijkse pendel naar het werk hervatten, is fietsen een duurzame en aangename keuze. Zeker voor afstanden tot 10 km en met de komst van e-bikes en speed pedelecs tot 20 à 30 km (of zelfs meer). Maar welke route neem je dan best? De nieuwe routeplanner van de Fietsersbond (te raadplegen op www.biketowork.be) biedt het antwoord: je kan kiezen tussen de veiligste, de snelste of de pendelroute.  

Met de nieuwe routeplanner van de Fietsersbond (gratis via www.biketowork.be) kan je drie routetypes berekenen: de pendel, snelste of veilige route.  

  • De pendelroute is ietwat complex: is er een fietssnelweg beschikbaar, dan zal die daarover navigeren. Zoniet, dan probeert die ook een veilige en comfortabele route te nemen zonder al te veel in te boeten aan snelheid.
  • De veilige route probeert een route te nemen die net niet langs een drukke weg loopt, een fietspad heeft, of nog beter, enkel voor fietsers en voetgangers bestemd is. 
  • De snelste route streeft ernaar om de gebruiker zo snel mogelijk op zijn bestemming te krijgen, ook als deze daarvoor langs een smal fietspad naast een drukke baan moet passeren. 

Liever asfalt dan klinkers?

De routeplanner werkt met de kaarten van OpenStreetMap, waarvan de data  – de naam zegt het zelf – open zijn om te gebruiken en aan te passen. Staat er een foutje in de kaarten? De volgende dag is het gecorrigeerd in de routeplanner. Gebruikers kunnen immers feedback geven, die de vrijwilligers van OpenStreetMap snel kunnen verwerken.

Iedereen, en dus ook fietsers, kan aanpassingen doen. Daardoor bevatten de kaarten van OpenStreetMap ook veel data over fietsinfrastructuur: fietswegen, kleine wegeltjes en doorsteken, de verschillende fietsnetwerken zoals fietssnelwegen en knooppuntennetwerken, verharding, enz. Dat is dus een significante meerwaarde van deze nieuwe routeplanner. 

De ontwikkelaars van de routeplanner kunnen bovendien vrij de gewichten van de criteria kiezen en bijvoorbeeld meer gewicht geven aan een fietspad in asfalt dan een fietspad in klinkers. Zaken die bij bijvoorbeeld een Google Maps niet kunnen. 

De routeplanner is duidelijk een tool op maat van fietsers. Daarmee wil de Fietsersbond, de organisatie achter Bike to Work, fietsen naar het werk nog meer faciliteren. Parallel blijft de Fietsersbond inzetten op veilige infrastructuur met lobbywerk op alle beleidsniveaus voor alle fietsers. Fietsen voor iedereen vanzelfsprekend maken blijft het ultieme doel, nu meer dan ooit!

Meer info

Iedereen kan de fietsrouteplanner gebruiken door een gratis account aan te maken op biketowork.be.

Als je regelmatig en graag goed nieuws leest, dan is nu een goed moment om ons te steunen. Goed Nieuws is gratis toegankelijk voor iedereen en wordt gefinancierd door lezers. Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, geeft voeding aan onze journalistiek en verzekert de toekomst van goednieuws.be. Steun Goed Nieuws al vanaf 1 euro – het duurt maar een minuutje. Dank je.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Jouw logo hier?

Goed Nieuws werkt op basis van vrijwilligers. Om onze kosten te dekken, zijn wij op zoek naar sponsors.

Herken je jezelf in de visie van Goed Nieuws en wil je sponsor worden? Neem dan contact met ons op.

Meer
berichten