Genoeg kobalt voor opmars elektrische auto
bron: IPS - foto: Afbeelding van andreas160578 via Pixabay

Er is genoeg kobalt in de wereld om te voldoen aan de vraag naar batterijen voor elektrische voertuigen en elektronica, blijkt uit een analyse door de American Chemical Society (ACS). 

De massale omslag naar elektrische voertuigen is wel goed voor het klimaat en de luchtkwaliteit, maar de verdere groei hangt ook sterk af van de beschikbaarheid van cruciale grondstoffen zoals kobalt. Ook mobiele telefoons en andere elektronica zijn afhankelijk van de beschikbaarheid van het element. 

Ongeveer 60 procent van het gedolven kobalt is afkomstig uit de Democratische Republiek Congo (DRC). Het element wordt vaak teruggewonnen als bijproduct uit de winning van koper en nikkel, wat betekent dat de vraag en prijzen voor die andere metalen de beschikbaarheid van kobalt beïnvloeden. De helft van de huidige voorraad kobalt wordt verwerkt in kathoden voor lithium-ionbatterijen, die vaak worden gebruikt in consumentenelektronica en elektrische voertuigen. 

Snelle groei

De vraag naar deze voertuigen en hun batterijen groeit snel: in 2018 telde het wereldwijde elektrische wagenpark meer dan 5,1 miljoen auto’s, een stijging van 2 miljoen ten opzichte van het voorgaande jaar, volgens het International Energy Agency. 

Elsa Olivetti en haar collega’s wilden weten of de productie van kobalt gelijke tred kon houden met die groei. Ze analyseerden daarvoor de evolutie van de vraag naar elektrische voertuigen en de kobaltwinning, maar ook de raffinage en recyclingcapaciteit en trends in de chemische samenstelling van batterijen.

Ze analyseerden ook politieke invloeden, zoals instabiliteit in de DRC maar ook beleidsbeslissingen ten gunste van elektrische voertuigen of verstoringen in China, dat de helft van het kobaltaanbod verwerkt, en schommelingen in koper- en nikkelprijzen. 

Op basis daarvan concluderen ze dat het aanbod van kobalt op de korte termijn voldoende is. Ze schatten dat het aanbod in 2030 zo’n 320 tot 460 duizend ton zal bereiken, terwijl de vraag tussen 235 en 430 duizend ton zal bedragen. Het team beveelt aan dat de industrie investeert in extra efficiënte raffinage- en recyclingcapaciteit, zodat het kan blijven voldoen aan de vraag.

Als je regelmatig en graag goed nieuws leest, dan is nu een goed moment om ons te steunen. Goed Nieuws is gratis toegankelijk voor iedereen en wordt gefinancierd door lezers. Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, geeft voeding aan onze journalistiek en verzekert de toekomst van goednieuws.be. Steun Goed Nieuws al vanaf 1 euro – het duurt maar een minuutje. Dank je.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Jouw logo hier?

Goed Nieuws werkt op basis van vrijwilligers. Om onze kosten te dekken, zijn wij op zoek naar sponsors.

Herken je jezelf in de visie van Goed Nieuws en wil je sponsor worden? Neem dan contact met ons op.

Meer
berichten