De zone 30 in Stad Kortrijk zal uitbreiden met 54 straten. Het gaat om verblijfs- en woongebieden waar de woonfunctie centraal staat. Dit betekent dat in totaal 79% van de 1.212 straten in Kortrijk, ofwel gedeeltelijk ofwel volledig tot zone 30 zullen behoren.
Op vandaag is dat al 74,3 %. De uitbreiding van de snelheidsbeperking zal na de goedkeuring op de gemeenteraad ingevoerd worden in de periode januari/februari van 2020. Alle bewoners in de nieuwe zones 30 worden op de hoogte gebracht met een bewonersbrief.
Hogere verkeersveiligheid en leefbaarheid in woongebieden
De uitbreiding van de zone 30 zorgt ervoor dat ook in de resterende woon- en verblijfsgebieden een hogere verkeersveiligheid en leefbaarheid bekomen wordt.
Axel Weydts, schepen van Mobiliteit: “In een zone 30 is er minder kans op een ongeval. Indien toch een ongeval plaatsvindt zijn er minder (zware) letsels. Zo daalt de kans op overlijden na een aanrijding met 45% wanneer slechts een maximum snelheid van 30km/u toegestaan wordt in vergelijking met wanneer 50 km/u mag gereden worden.“
Ook voor de wijkbeleving beleving is de maatregel van belang. In een zone 30 wordt minder lawaai geproduceerd door gemotoriseerde voertuigen en wordt een kalmere omgeving gecreëerd.
Uitvoering huidig mobiliteitsplan
In het huidige mobiliteitsplan werd opgenomen dat alle verblijfsgebieden het zone 30-statuut dienen te krijgen. Met deze beslissing wordt daar nu vervolg aan gegeven, door de resterende woon- en verblijfsgebieden, waar nu nog een maximumsnelheid van 50km/u toegelaten wordt, mee op te nemen in de zone 30. Er waren immers nog een aantal zones in Marke en Heule die niet werden aangepast naar het zone 30 regime.