Bijna 500 extra fietsparkeerplaatsen in historisch centrum Gent

De kuip van Gent krijgt er 447 fietsparkeerplaatsen bij. 62 daarvan zijn voorbehouden voor niet-standaardfietsen (bijvoorbeeld bakfietsen of kratjesfietsen). Meer ruimte en infrastructuur voor fietsers is nodig om het sterk stijgende aantal fietsers op te vangen.   

Elk jaar meer fietsers

Gent telt elk jaar meer fietsers. De registraties van de fietstelpalen in Gent bevestigen die tendens: het aantal fietsdoortochten aan de Coupure en de Visserij is de laatste zeven jaar spectaculair gestegen. Sinds de invoering van het circulatieplan worden er zelfs 20% meer fietsers geteld aan de fietstelpalen. De infrastructuur kan dus niet achterblijven.

Veel woonstraten kampen echter met een tekort aan fietsenstallingen om die groei op te vangen. Vooral in wijken met een hoge bevolkingsdichtheid en gesloten bebouwing plaatsen bewoners hun fiets tegen de gevel of op het voetpad. Niet ideaal voor de bewoners, maar ook niet voor rolstoelgebruikers of ouders met een kinderwagen, die dan moeilijk kunnen passeren. Bovendien zijn fietsen die niet vastgemaakt zijn aan een stalling een makkelijke prooi voor fietsdieven.

‘Als we meer mensen op de fiets willen, moeten we ruimte voor fietsers voorzien. Niet alleen op straat, maar ook om ze te stallen.’ zegt Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit

Nooit verder dan 100 meter voor een fietsenstalling

In de binnenstad en binnen de 19de-eeuwse gordel moet op 100 meter wandelafstand van elke voordeur een fietsenstalling te vinden zijn. Dat is het streefdoel van het mobiliteitsbeleid van de Stad Gent. Om dat doel te bereiken worden al sinds maart 2015 extra stallingen geplaatst. Door gebiedsgericht onderzoek wordt bepaald waar er stallingen nodig zijn. Wijk per wijk worden de noden in kaart gebracht en aangevuld met suggesties van bewoners.

Evenwicht

Intussen werden negen wijken volledig in kaart gebracht. Na de Brugse Poort, Rooigem-Malem, Ledeberg, Oud Gentbrugge, Stationsbuurt-Noord en Sluizeken-Tolhuis-Ham en Macharius-Heirnis en eerder dit jaar de wijken Elisabethbegijnhof en Papegaai is nu het historisch centrum aan de beurt. Bij het plaatsen van de extra stallingen streeft het stadsbestuur naar het vrijwaren van autoparkeerplaatsen waar mogelijk. De Stad zoekt naar een evenwicht dat goed is voor alle bewoners, zowel voor eigenaars van wagens als voor fietseigenaars.

Als je regelmatig en graag goed nieuws leest, dan is nu een goed moment om ons te steunen. Goed Nieuws is gratis toegankelijk voor iedereen en wordt gefinancierd door lezers. Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, geeft voeding aan onze journalistiek en verzekert de toekomst van goednieuws.be. Steun Goed Nieuws al vanaf 1 euro – het duurt maar een minuutje. Dank je.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Jouw logo hier?

Goed Nieuws werkt op basis van vrijwilligers. Om onze kosten te dekken, zijn wij op zoek naar sponsors.

Herken je jezelf in de visie van Goed Nieuws en wil je sponsor worden? Neem dan contact met ons op.

Meer
berichten