Vrachtwagens moeten derde minder vervuilend zijn tegen 2030

Het Europees Parlement en de Raad hebben een akkoord bereikt over uitstootnormen voor zware vrachtwagens. Die zouden een derde minder moeten uitstoten tegen 2030.

Europa had eind vorig jaar al nieuwe uitstootdoelstellingen voor auto’s en bestelwagens bepaald. Maar op gelijkaardige ingrepen voor zware vrachtwagens was het nog wachten. De lidstaten bleven zich verzetten tegen de strengere normen die het Europees Parlement steunde.

In de vroege ochtend kwam het voorlopige akkoord uit de bus: nieuwe Europese vrachtwagens moeten in 2025 al 15 procent minder CO2 uitstoten dan vandaag. Tegen 2030 verdubbelt die uitstootbeperking tot 30 procent. De doelstellingen hebben betrekking op vier categorieën van trucks die samen goed zijn voor 70 procent van het vrachtverkeer op lange afstand. Ook bussen vallen onder de nieuwe normen.

Begin

Milieu-organisaties zijn blij met het voorstel, dat grote besparingen kan opleveren voor de transportbedrijven. Maar ze spreken ook van een ‘begin’, omdat de doelstellingen nog niet in overeenstemming zijn met het klimaatakkoord van Parijs.

“De nieuwe standaarden zijn schitterend nieuws voor vrachtwagenbedrijven en het milieu”, zegt Stef Cornelis van Transport & Environment. “Na twintig jaar zonder vooruitgang van betekenis, moeten vrachtwagenproducenten nu betaalbare, zuinige trucks gaan bouwen, wat een enorme besparing mogelijk maakt in de Europese transportsector. Maar dit is nog maar een begin, en de standaarden zullen veel ambitieuzer moeten worden als ze geëvalueerd worden in 2022.”

Verkoop

In het compromis sleepte het Europees Parlement ook een niet-bindend verkoopdoel uit de markt: producenten die meer dan 2 procent uitstootloze vrachtwagens verkopen, worden beloond met een minder strikte CO2-doelstelling.

“Met de eerste verkoopsdoelstelling voor uitstootloze trucks ter wereld stuurt de EU een sterk signaal naar de markt”, zegt Cornelis. “Tot nog toe hebben de Europese fabrikanten erg weinig gedaan voor de markt van elektrische vrachtwagens en waterstoftrucks. Ze hebben nu een unieke kans om de leiding te nemen in de race naar betaalbare en betrouwbare uitstootloze vrachtwagens. Maar ze haasten zich maar beter, of ze zullen net als de autobouwers achterop hinken op de Chinese en Californische producenten.”

Als je regelmatig en graag goed nieuws leest, dan is nu een goed moment om ons te steunen. Goed Nieuws is gratis toegankelijk voor iedereen en wordt gefinancierd door lezers. Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, geeft voeding aan onze journalistiek en verzekert de toekomst van goednieuws.be. Steun Goed Nieuws al vanaf 1 euro – het duurt maar een minuutje. Dank je.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Jouw logo hier?

Goed Nieuws werkt op basis van vrijwilligers. Om onze kosten te dekken, zijn wij op zoek naar sponsors.

Herken je jezelf in de visie van Goed Nieuws en wil je sponsor worden? Neem dan contact met ons op.

Meer
berichten