Klimaatverandering brengt ook grote bedrijven in beweging

Klimaatverandering lijkt ook grote bedrijven in beweging te brengen. Verzekeringsgigant Axa verviervoudigt haar investeringen in schone energie en trekt miljarden weg bij steenkool. Meer dan 50 andere bedrijven eisen implementatie van het klimaatakkoord. En biermerk Budweiser investeert in elektrische Tesla-trucks. Nemen bedrijven stilaan het voortouw in de strijd tegen klimaatverandering?

Axa

Twee jaar geleden kondigde Axa al inspanningen aan in aanloop naar de klimaattop van Parijs. Nu versterkt het die beloften aanzienlijk

“Een klimaatverandering van meer dan 4 graden Celsius is onverzekerbaar”, zegt Axa-topman Thomas Buberl. “Als globale verzekeraar en investeerder weten we dat we hierin een sleutelrol spelen. We hebben enkele pioniersbeslissingen genomen in 2015, onder meer door uit steenkool te desinvesteren, ambitieuze investeringsdoelen in groene energie te stellen en de verzekering van steenkool terug te schroeven. We zijn nu blij dat we die beslissingen genomen hebben en andere actoren geïnspireerd hebben. Nu willen we onze engagementen versnellen.”

Axa maakt daarbij opnieuw gebruik van dezelfde drie hefbomen: groene investeringen, desinvestering uit vuile energie en de verzekeringssector. In 2015 beloofde het bedrijf 3 miljard euro te investeren tegen 2020. Maar omdat dat doel al bereikt is, trekt Axa de doelstelling op tot 12 miljard.

Ook de desinvestment-doelstelling gaat flink de hoogte in: in 2015 beloofde Axa nog om 500 miljoen aan investeringen weg te halen bij bedrijven die minstens de helft van hun inkomsten uit steenkool halen. Nu wordt de drempel verlaagd tot bedrijven die 30 procent van hun inkomsten of energie uit steenkool halen, goed voor een desinvestering van 2,4 miljard euro.

Daarnaast haalt het bedrijf nog eens 700 miljoen euro weg uit de Canadese teerzanden, een van de meest CO2-intensieve vormen van olie, en de pijpleidingen die ermee geassocieerd zijn. Axa zal niet meer investeren in de sector.

Omdat het ‘niet consequent’ zou zijn om commerciële ondersteuning te geven aan industrieën waar het uit desinvesteert, zal Axa geen nieuwe steenkoolprojecten meer verzekeren. Hetzelfde geldt voor teerzanden of pijpleidingen in de sector.

“Het gevecht tegen klimaatverandering vergt engagement in de globale collectieve actie”, zegt Buberl. “Dat kan door samen te werken, maar ook door het voorbeeld te geven. De beslissingen die we vandaag aankondigen, zijn een sterk signaal naar iedereen dat dit complexe probleem wel degelijk aangepakt kan worden. We willen de inspanning doen om de klimaatverandering te beperken. Bedrijven die niet duurzaam zijn, zullen ook ‘oninvesteerbaar’ en onverzekerbaar worden.”

Steenkool in neerwaartse spiraal

De helft van alle steenkoolcentrales in Europa draait nu al met verlies, en tegen 2030 zal dat aandeel stijgen tot 97 procent. De mogelijke verliezen lopen in de miljarden, stelt een rapport van Carbon Tracker, een onafhankelijke denktank.

Van de 619 steenkoolcentrales in de EU maakt 54 procent momenteel verlies, blijkt uit de studie door denktank Carbon Tracker. Duitsland heeft het grootste aantal verlieslatende centrales, vooral bij de producenten RWE en Uniper.

Tegen 2030 zal het aantal dat met verlies draait zelfs tot 97 procent oplopen. Maar voor slechts 27 procent van de centrales is de sluiting gepland voor 2030. Een complete uitfasering van steenkool voor die datum zou verliezen tot 22 miljard euro vermijden.

De toenemende kosten voor de steenkoolproductie houden vooral verband met richtlijnen rond luchtkwaliteit en klimaat. In scherp contrast daarmee staat de snel dalende kost van hernieuwbare energiebronnen. In 2024 zal het daardoor al goedkoper zijn om nieuwe windmolenparken te bouwen dan om bestaande centrales open te houden. Drie jaar later zal ook nieuwe zonne-energie goedkoper zijn.

Er zijn verschillende redenen waarom energieproducenten de verliesmakende centrales openhouden: ze vrezen voor een dure schoonmaak bij sluiting, azen op subsidies voor gegarandeerde stroomcapaciteit of wachten op premies van de overheid om de centrales te sluiten. In Spanje heeft de overheid energieproduct Iberdrola zelfs verboden om een steenkoolcentrale te sluiten, om de energiezekerheid te garanderen.

Maar volgens het rapport zit steenkool in Europa duidelijk in een neerwaartse spiraal, nu zeven lidstaten al hebben aangekondigd dat ze ten laatste tegen 2030 alle steenkoolcentrales zullen sluiten.

In 2021 worden strengere Europese normen op het vlak van luchtvervuiling van kracht die het steeds moeilijker en duurder maken om de overblijvende centrales open te houden. Zeven op de tien centrales zal dan immers dure nieuwe technologie moeten installeren om aan de richtlijnen te voldoen.

Als ook de CO2-prijs stijgt, loopt de factuur nog veel hoger op, en de Europese Commissie wil tegen 2025 een verbod op de overheidssubsidies die de centrales krijgen voor gegarandeerde stroomcapaciteit.

Meer dan 50 bedrijven eisen implementatie van het klimaatakkoord

Meer dan vijftig grote bedrijven uit de landen van de G20, de belangrijkste industrielanden, roepen in een verklaring op tot implementatie van het Klimaatakkoord van Parijs. Arcadis, Michelin, Philips en H&M behoren tot de ondertekenaars.

In de verklaring stellen ze dat de route naar een koolstofarme economie versneld moet worden. Bedrijven die voorop lopen in die ontwikkeling zullen “het meest profiteren van de waarde die gecreëerd wordt door de toekomstige koolstofarme economie.”

“We willen naar een energiezuinige economie die in alle sectoren draait op hernieuwbare energie. Hierdoor zullen banen en welvaart veiliggesteld worden en zetten we een golf van innovatie en ondernemerschap in gang”, zeggen ze in de verklaring.

De bedrijven pleiten voor regelgeving en beleid waarbinnen die transformatie kan plaatsvinden. De G20 is de club van belangrijkste economieën in de wereld. Samen zijn deze landen goed voor 74 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot.

“Daarom hebben beleidsmakers in de G20 in het bijzonder een verantwoordelijkheid om te handelen als leiders en deze wereldwijde transformatie in gang te zetten”, zeggen ze.

De bedrijven willen dat de G20 als forum gaat dienen voor nationale regeringen bij de transformatie naar een koolstofarme economie, en dat andere regeringen zich daarbij kunnen aansluiten. De ondertekenaars willen dat de landen voor 2020 met (herziene) nationale klimaatplannen komen, waar een hoge ambitie uit blijkt.

Ze pleiten verder voor het uitfaseren van subsidies voor fossiele brandstoffen voor 2025, grotere investeringen in hernieuwbare energie en een meerprijs op de uitstoot van CO2 zodat investeerders en bedrijven duurzame businessmodellen kunnen ontwikkelen. Ook willen ze dat klimaatgerelateerde financiële risico’s en kansen in kaart worden gebracht.

Tesla-vrachtwagens gaan bier leveren in VS

Het moederbedrijf van het Amerikaanse biermerk Budweiser heeft 40 elektrische Tesla Semi-vrachtwagens besteld, de grootste bestelling voor Tesla tot nu toe.

De bestelling van brouwerij Anheuser-Busch (AB) is onderdeel van de strategie om de milieu-impact van het bedrijf te verlagen. In 2025 wil AB zijn CO2-uitstoot met 30 procent verminderd zien, en zo het equivalent besparen van de uitstoot van 500.000 personenauto’s. De Tesla Semi, de elektrische vrachtwagen van Tesla, moet hier een bijdrage aan leveren.

De truck werd vorige maand gepresenteerd aan het grote publiek. De Semi heeft een actieradius van 800 kilometer en laadt binnen 30 minuten op voor een nieuwe rit van 650 kilometer.

Anheuser-Bush, de Amerikaanse tak van het Belgische AB Inbev, verwacht zo ook een aanzienlijke besparing op de brandstofkosten, zo’n 120 miljoen dollar per jaar. Anheuser-Busch InBev is de grootste brouwerijgroep ter wereld.

Collectieve actie

Of het nu omwille van een oprechte bezorgdheid over het klimaat gaat, het creëren van een positief groen imago, of het vergroten van winsten, het is duidelijk dat nu ook grote bedrijven meer en meer overtuigd zijn van de noodzaak om actie te ondernemen die de klimaatverandering zoveel mogelijk inperkt, en de mogelijkheden die daarmee gepaard gaan.

De verantwoordelijkheid die nu vaak bij de burger als consument wordt gelegd, wordt zo gedeeld met de producenten. Dit komt bovenop de vele, bestaande, lokale initiatieven die de productieketen van grondstof tot consument zo klein mogelijk proberen maken. Dat nu ook grotere bedrijven mee op de kar springen, is zonder twijfel goed nieuws.

Enkel met een groot draagvlak waarbij overheden, producenten, grote en kleine ondernemingen, burgers en activisten samenwerken, is er collectieve actie mogelijk. Zo kunnen de ecologische problemen worden aangepakt, maar ook de sociale gevolgen en toenemende ongelijkheid ten gevolge van de klimaatverandering.

Foto: Nathalie Deschacht

Bron: IPS

Bewerking brontekst: Valerie De Craene en Jeroen Ongenae

 

Als je regelmatig en graag goed nieuws leest, dan is nu een goed moment om ons te steunen. Goed Nieuws is gratis toegankelijk voor iedereen en wordt gefinancierd door lezers. Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, geeft voeding aan onze journalistiek en verzekert de toekomst van goednieuws.be. Steun Goed Nieuws al vanaf 1 euro – het duurt maar een minuutje. Dank je.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Jouw logo hier?

Goed Nieuws werkt op basis van vrijwilligers. Om onze kosten te dekken, zijn wij op zoek naar sponsors.

Herken je jezelf in de visie van Goed Nieuws en wil je sponsor worden? Neem dan contact met ons op.

Meer
berichten