Meer kringgesprekken in kleuterklas bevordert mondelinge taalvaardigheid

Gesprekken met elkaar voeren in plaats van enkel te luisteren naar de leraar bevordert de ontwikkeling van de mondelinge taalvaardigheid van kinderen in de leeftijd van 4 tot 7 jaar.

Een goede mondelinge taalvaardigheid is belangrijk voor succes in de verdere schoolloopbaan, sociale acceptatie en in het leren en denken van kinderen. Daarom is het noodzakelijk dat leerkrachten deze vaardigheid al van jongs af aan stimuleren. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van onderwijspedagoog Chiel van der Veen.

Van der Veens onderzoek is belangrijk voor de onderwijspraktijk en biedt een eenvoudige training voor leerkrachten om kinderen in kringgesprekken meer ruimte te geven om hun ideeën in te brengen, te redeneren, kritisch naar elkaar te luisteren en samen na te denken. Deze training blijkt succesvol. Van der Veen: “In slechts acht weken leren kinderen beter communiceren, redeneren en reageren zij in gesprekken vaker op elkaar. Ook blijkt dat kinderen die goed mondeling kunnen communiceren, minder vaak buiten de groep vallen. Reden dus om meer kinderen en leerkrachten te laten profiteren van dit onderzoek.”

Minder sturing in gesprekken

Internationaal onderzoek laat zien dat gesprekken in klassen vaak gesloten zijn. Hierbij heeft de leerkracht een zeer sturende rol en is het gesprek vooral gericht op het reproduceren van kennis. Als leerlingen praten dan is dat vaak in reactie op een gesloten vraag. Als we willen dat kinderen ook beter leren communiceren en samen nadenken, dan moeten we hogere eisen stellen aan de kwaliteit van kringgesprekken. Van der Veen: “Hoewel leerkrachten en onderwijskundigen het belang erkennen van goede gesprekken in klassen en meer interactie tussen de kinderen, is hier in de praktijk weinig van terug te zien. Dit is opmerkelijk, omdat wordt aangenomen dat gesprekken waarin veel open vragen worden gesteld en waarin ruimte is voor discussie tussen leerlingen positief bijdragen aan het leren, de taalvaardigheid en motivatie van leerlingen.”

Gesprekstraining voor de leerkracht

Mondelinge taalvaardigheid van kinderen stimuleren is een belangrijke opdracht van het onderwijs. Van der Veen laat zien dat kringgesprekken hiervoor een uitstekende context bieden. Door leerkrachten in een training een aantal gesprekstechnieken aan te leren, ontstaat er meer ruimte in gesprekken. Dat zorgt ervoor dat kleuters meer gaan praten én beter leren communiceren.

Bron: VU

Foto: Pixabay

Als je regelmatig en graag goed nieuws leest, dan is nu een goed moment om ons te steunen. Goed Nieuws is gratis toegankelijk voor iedereen en wordt gefinancierd door lezers. Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, geeft voeding aan onze journalistiek en verzekert de toekomst van goednieuws.be. Steun Goed Nieuws al vanaf 1 euro – het duurt maar een minuutje. Dank je.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Jouw logo hier?

Goed Nieuws werkt op basis van vrijwilligers. Om onze kosten te dekken, zijn wij op zoek naar sponsors.

Herken je jezelf in de visie van Goed Nieuws en wil je sponsor worden? Neem dan contact met ons op.

Meer
berichten